Klassieke navigatie
Navigatie voor de watersport
Klassieke navigatie is nog steeds belangrijk in de watersport. Een schipper moet wel degelijk goed om kunnen gaan met watersportkaarten, geodriehoeken en passers. Natuurlijk is er momenteel veel materiaal op de watersportmarkt om via modernere wegen uw route uit te stippelen, maar dan blijft u afhankelijk van techniek. En techniek kan u wel een in de steek laten. Vandaar dat we u willen laten zien welke klassieke navigatiemiddelen de schipper tot zijn beschikking heeft in de watersport.
Kaarten en boekwerken
Afhankelijk van het vaargebied zal er een bepaalde watersportkaart aan boord zijn. De ANWB voorziet u van uitstekende waterkaarten die bijna ons hele watersportland in beeld brengen. Voor het IJsselmeer, de Waddenzee en het kustgebied worden door de Dienst der Hydrografie van de Koninklijke Marine jaarlijks een set hydrografische kaarten uitgegeven. Deze kaarten staan bekend als de betere zeekaarten van de wereld. Ook dragen zij zorg voor een uitstekende waterstanden- en stroomatlas, de HP 33 geheten (veel uitgaven van de Dienst Hydrografie worden aangeduid met HP Hydrografische Publicatie en een nummer).
Link webshop: | vaarkaarten Nederland |
De volgende delen zijn ontwikkeld: Noord-, Midden- en Zuid-Nederland. De Nederlandse kust en het IJsselmeer zijn hierin geïntegreerd.
Wateralmanak ANWB deel 1 én 2
De wateralmanak van de ANWB deel 2 is van onschatbare waarde voor watersporters. Hier vindt u alles over bruggen, sluizen, havens enzovoorts. In deel 1 worden onder andere vaardocumenten behandeld. Met deze boeken en kaarten bent u al een heel eind op weg. Voor verre reizen is er een overvloed aan zeekaarten, pilots, nautische almanakken et cetera te koop via de A-dealers van de Dienst der Hydrografie.
| ANWB Wateralmanak |
Digitaal of klassieke navigatie?
Nu zitten we op het draaipunt van de klassieke navigatie naar de digitale wereld en is het mogelijk om het papier te vervangen door een beeldscherm. Hiervoor valt veel te zeggen. De hoeveelheid informatie, de koppeling aan GPS en radar en de snelheid waarmee alles op te roepen is maakt het zeer aantrekkelijk voor de watersport.
Besef echter wel dat digitalisering vaak geen goedkope oplossing is en dat u sterk afhankelijk bent van techniek die juist op de meest onmogelijke momenten het kan laten afweten, laat staan het aantal pittige gebruiksaanwijzingen die dit alles met zich meebrengt. Hiermee willen we niet terug naar de verhalen van oom Piet die, nippend aan zijn schippersbitter, ons probeert wijs te maken dat hij zich altijd uitstekend heeft kunnen redden met een oude Shell wegenkaart. Dat soort watersporters werden vroeger en nu nog steeds door de KNRM ( Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) met veel inzet van schepen en dappere mannen en vrouwen uit benarde posities gehaald. Wie goed weet om te gaan met de platte navigatie (potlood en papier) zal de elektronische navigatie sneller begrijpen.
Passers en linialen
Zolang u met papieren kaarten werkt heeft u buiten een potlood (geen ballpoint) en een vlakgum, een passer nodig voor het opmeten en uitzetten van afstanden in een kaart. Het uitzetten van een koers moet met een parallel liniaal. De Bretonse plotter of een geodriehoek kan ook handig zijn. Als u maar met een van deze instrumenten leert omgaan. Een fraai logboek met lederen band en gouden opdruk mag ook vervangen worden door een schriftje van de Hema als u er maar de nodige aantekeningen in kwijt kunt.
Handpeilkompas
Als er aan boord een goed werkend stuurkompas staat is een handpeilkompas een overbodige zaak. Maar veel schepen in de watersport zijn uitgerust met schotkompassen en die maken het bijna onmogelijk om er een fatsoenlijke peiling over te nemen. Een peiling over het stuurkompas neemt u door met een scherp oog de richting te bepalen van een punt in de verte, b.v. een kerktoren die u op de kaart terug kunnen vinden.
Als de batterijen in de GPS op zijn en de positie op de kaart de onzuiverheid gaat aannemen ter grootte van een hand is een handpeilkompas plotseling uw vriend geworden. Door middel van een simpele kruispeiling is de positie of mws (meest waarschijnlijke standplaats) teruggebracht tot een vinger. Sommige verrekijkers hebben een kompas ingebouwd. Zeer handig maar een goede verrekijker en een handpeilkompas zijn apart vaak goedkoper.
Verrekijker
Als er één navigatie-instrument is wat zwaar wordt ondergewaardeerd in de watersport dan is het wel de verrekijker. U kunt er geen kritiek op hebben. Er gaan geen batterijen in, ze zijn vaak waterdicht, doen het altijd, kunnen vaak tegen een stootje en vragen geen abonnementsgelden of jaarlijkse keuringen. Waarom zien we dan aan boord van luxe motorschepen en snelle zeiljachten maar al te vaak een barrel van een kijker liggen. Scheel (de 2 beelden zijn niet gelijk) en van binnen aangeslagen door vocht en schimmel. We hoeven toch niet alles te slikken wat er uit het verre oosten komt? Maar misschien ligt het wel aan de zin en onzin die er over dit eeuwenoude instrument wordt verkondigd.
Link: | verrekijkers |
Laten we proberen hier meer duidelijkheid te verschaffen over de verrekijker. Eerst de getallen die er opstaan. Bijvoorbeeld 7x50 Hier staat de 7 voor de vergrotingsfactor. Dit is voor ons gebruik voldoende, 6x mag ook. Veel meer, 10x tot 12x, is op een bewegend schip bijna onbruikbaar. Het beeld van dit soort kijkers wordt veel te onrustig.
De 50 staat voor de doorsnede in millimeters van de voorste lens. Dat helpt ons niet veel verder maar samen met het getal 7 kunnen we iets meer te weten komen en wel de uitredepupil of wel hoe groot is het beeld in de kijker in doorsnede. Delen we 7 op de 50 dan zien we dat dit een “kijkgaatje” oplevert van +/- 7,1 mm. Dit is voor een 7x50 kijker uitstekend en biedt u ook bij slechte lichtomstandigheden nog een prima beeld.
Vandaar het woord nachtkijker. Niet te verwarren met restlichtversterker. Ook staat het beeldveld er op, of in graden of in meters op 1000 meter. Zorg voor een degelijke constructie en een stukje goed optisch glas, een goede verrekijker weegt ook wat. Het liefst is uw verrekijker waterdicht, en nog mooier, met stikstof gevuld. Wanneer u met zo´n kijker vanuit een warme stuurhut naar buiten loopt beslaat hij niet aan de binnenzijde. Deze kijkers zijn 100% waterdicht en kunnen zelfs onmiddellijk worden gebruikt als ze op de vloer van een ondergelopen kuip liggen.
Voor een goede watersportkijker betaal je een redelijke prijs, voor de helft heb je een barrel en de topmodellen zijn vaak onnodig kostbaar. De Satnav van duizenden guldens van 25 jaar geleden ligt al op het scheepskerkhof maar de toen dure verrekijker bewijst nu nog altijd goede diensten. Een kleine tip, doe er een drijfriem aan, als hij dan overboord valt is er nog redding mogelijk.
Signaalhoorn
Tot een van de verplichte uitrustingstukken voor de watersport hoort ook de signaalhoorn. Niet alleen om de bruggenwachter wakker te maken maar ook om anderen op gevaarlijke situaties te wijzen of tijdens slecht zicht uw aanwezigheid kenbaar te maken. Of het nu een kunststof ding is waar u zelf op moet blazen of een door een compressor aangedreven hoorn, een ding is zeker u moet er lawaai mee kunnen maken.
Advertentie
Trefwoorden
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport