Leeuwarden — Lemmer

Staande mastroute van Leeuwarden naar Lemmer
De Slauerhoffbrug valt achter u dicht en direct gaat het bakboord uit. Het laatste deel van de staande mastroute van Noord-Nederland ligt voor u. U bent nu op weg naar Lemmer maar eerst moet er de splitsing Lemmer-Harlingen worden genomen. Nadat u een paar honderd meter heeft gevaren moet u bakboord uit. Rechtdoor gaat u naar Harlingen. Er volgen nu 5 bruggen kort na elkaar. Als eerste de Zwettebrug en de Spoordraaibrug (VHF kan. 22) daarna weer een Spoordraaibrug (VHF kan. 20). Nu volgen nog de van Harinxmabruggen en de Drachtsterbrug (VHF kan. 18). We varen nu een oostelijke koers ten zuiden van Leeuwarden en verlaten langzaam de stad. Het van Harinxmakanaal komt nu uit op het Lang Deel. Aan het einde van Lang Deel gaat het bakboord uit via het Lang Meer naar Fonejacht. Echter zo ver gaan we niet. Nadat we het Langdeel zijn opgevaren houden we stuurboord aan. We volgen de betonning en gaan richting Akwaduct Langdeel. Wanneer we om Werga heenvaren krijgen we de Palma brug. De volgende bruggen zijn deTutsebrêge en de Galle brêge. wij zijn nu in Grou aangkomen.

Vaaratlas Staande mastroute
De staande-mastroute is voor (Noordzee) zeilers het alternatief voor de route over de Noordzee. De route loopt van het Haringvliet in de Delta naar Delfzijl aan de Dollard en vice versa. Een verrassend perspectief voor wie binnenwateren al lang ontgroeid is. De hele route is in deze atlas in kaart gebracht op basis van de bestaande ANWB Waterkaarten. Voor het gemak vind u de bedieningstijden en de uitgebreide voorzieningen in de jachthavens direct op de kaartbladen. We hebben de totale route in vier delen verdeeld, waarbij het kaartbeeld wordt gevolgd door de routebeschrijving van de vaarwateren en de plaatsen aan de route.
Link: | Wateratlas Staande Mastroute |
 
Het boek Staande mastroute
In het boek Met staande mast door Nederland  beschrijft Frank Koorneef het verrassende en avontuurlijke vaargebied voor zeilschepen met staande mast. Voor menig zeiler die over de Nederlandse binnenwateren vaart gaat een wereld open. Nederland biedt namelijk ongekende mogelijkheden op besloten binnenwater. Overal kun je komen met je zeilschip, van de Friese meren tot grote delen van de benedenrivieren, van het plassengebied rond de Kaag tot de Kop van Overijssel, zelfs in een groot aantal steden. Met staande mast door Nederland is het perfecte boek voor zeilers di eens wat anders dan de zee willen. Dit boek is een zeer handig hulpmiddel met veel tips en beschrijvingen van de route.
Link: | naar webshop |

U draait nu het Prinses Margrietkanaal in en loopt een ZW koers. Grou is een knooppunt in Friesland. Van hieruit gaan vele routes naar prachtige plaatsjes. Tot na Grou staat de weg open voor u. Let wel even op voor u het Pikmeer opvaart. Het Margietkanaal is zeer druk met beroepsvaart Na Grou passeert u nu het aquaduct en de Spoorbrug bij Grou. Even later volgt de brug bij Oude Schouw.

Het varen op het Prinses Margrietkanaal is niet gemakkelijk. Het is een druk bevaren kanaal. Houd altijd de stuurboordwal en vaar met voldoende snelheid (max. 12,5 km). De beroepsvaart moet u op afstand houden i.v.m. de zuiging. Het is niet het mooiste deel van de staande mastroute maar u vaart wel door het watersportgebied van Nederland bij uitstek. Nadat u de schutsluizen, die bijna altijd openstaan, van Terherne bent gepasseerd vaart u het Sneekermeer op. Binnen de betonning zult u met uw diepgang geen problemen hebben maar daar buiten is 1,20 mtr. wel het maximum. In de zomer is het hier een drukte van belang met als hoogtepunt begin augustus De Sneekweek.

U vaart door en verlaat het Sneekermeer. Ook hier is weer een knooppunt. Stuurboord uit gaat u naar Sneek via de Houkesloot maar de staande mastroute gaat rechtdoor richting Uitwellingerga. De brug bij Uitwellingerga is het een-na-laatste obstakel voor u in Lemmer aankomt. Direct na de brug komt er weer een klein knooppunt. Bakboord uit vaart u naar Langweer en stuurboord gaat het terug naar Sneek met beperkte hoogte. De staande mastroute gaat echter rechtdoor en nu in zuidelijke richting. Tussen kilometerpaal 77 en 78 is een belangrijke afslag stuurboord uit. Dit is het Johan Friso Kanaal ofwel de Jeltesloot. Dit kanaal verbindt de Friese meren met elkaar. Het kan daarom behoorlijk druk zijn in het seizoen. Maar ook hier blijft u rechtdoor gaan en vaart het Koevordermeer op. Na het Koevordermeer volgt de laatste brug bij Spannenburg. Alleen de Groote Brekken nog en u bent in Lemmer.

Lemmer 
Aan het eind van de Groote Brekken kunt u naar de binnenstad van Lemmer of u gaat naar de Prinses Margrietsluis om uiteindelijk het IJsselmeer op te gaan. Voor Lemmer houdt u bakboord aan en vaart u het Stroomkanaal in. Veel jachthavens bieden hier hun diensten aan maar iemand die iets minder comfort geen probleem vindt vaart twee bruggen door om in de binnenstad te gaan liggen. Let wel op het kan er druk zijn.

Wie de route op de kaart wil volgen heeft aan de ANWB Wateratlas Staande Mastroute voldoende. Maar ook andere boekwerken zoals Vaaratlas Noord-Nederland, ANWB Waterkaart Friesland (B) of elektronische kaarten voldoen prima. 

Advertentie

Trefwoorden

staande_mastroutes 

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    Verrekijkers

    Diverse uitvoeringen
    vanaf  129,-

     

    Beveilig uw boot

    GPS tracker zonder vaste
    kosten of simkaart!

     

    Perfecte GPS navigatie

    PC Navigo 2021
    Nu leverbaar

     

    Nieuw verschenen

     

    Duitsland
    Kaarten en boeken


     

    Kaartenset België

     

    Vaarkaarten Frankrijk

Ook te volgen via