Groningen - Lauwersmeer

Staande Mastroute van Groningen naar het Lauwersmeer

Om het Lauwersmeer te bereiken vanuit Groningen met een staande mast moeten eerst een vijftiental bruggen van de stad Groningen worden gepasseerd. Nu stond Groningen jaren geleden bekend om de matige bediening van de bruggen wat resulteerde in een passagetijd van soms wel meer dan een halve dag. Die tijd ligt gelukkig ver achter ons en onder normale omstandigheden is de stad in twee á drie uur te passeren.

 

Bedieningstijden

1 mei-1 oktober
maandag t/m
zaterdag
9-12, 13-16
17.30-19.00 uur
zon. en feestdagen
begeleide vaart
1 oktober-1 november
maandag t/m
zaterdag
9-12, 13-16 uur
zon. en feestdagen
gesloten
begeleide vaart
van noord naar oost
9.00-13.00-16.00 uur
van oost naar noord
10.30-14.30-17.30 uur
1 november-1mei
maandag t/m zaterdag
alleen op afroep
 
 


Er zijn een paar beperkingen: 28 augustus geen bediening i.v.m. Groninger ontzet.
Doorvaart in de periode 1 oktober-1 mei is aan te vragen bij Centrale post brugbediening Groningen VHF kan. 9 of tel. 050 3188500 en wel 24 uur van tevoren en voor 16.00 uur

Vaaratlas Staande mastroute
De staande-mastroute is voor (Noordzee) zeilers het alternatief voor de route over de Noordzee. De route loopt van het Haringvliet in de Delta naar Delfzijl aan de Dollard en vice versa. Een verrassend perspectief voor wie binnenwateren al lang ontgroeid is. De hele route is in deze atlas in kaart gebracht op basis van de bestaande ANWB Waterkaarten. Voor het gemak vind u de bedieningstijden en de uitgebreide voorzieningen in de jachthavens direct op de kaartbladen. We hebben de totale route in vier delen verdeeld, waarbij het kaartbeeld wordt gevolgd door de routebeschrijving van de vaarwateren en de plaatsen aan de route.
Link: | Wateratlas Staande Mastroute |
 
Het boek Staande mastroute
In het boek Met staande mast door Nederland  beschrijft Frank Koorneef het verrassende en avontuurlijke vaargebied voor zeilschepen met staande mast. Voor menig zeiler die over de Nederlandse binnenwateren vaart gaat een wereld open. Nederland biedt namelijk ongekende mogelijkheden op besloten binnenwater. Overal kun je komen met je zeilschip, van de Friese meren tot grote delen van de benedenrivieren, van het plassengebied rond de Kaag tot de Kop van Overijssel, zelfs in een groot aantal steden. Met staande mast door Nederland is het perfecte boek voor zeilers di eens wat anders dan de zee willen. Dit boek is een zeer handig hulpmiddel met veel tips en beschrijvingen van de route.
Link: | naar webshop |

De tocht begint van uit de jachthaven Oosterhaven

De Oosterhavenbrug ligt al achter u en de keuze om niet via de Oostersluis de stad Groningen aan de noordoostzijde te passeren is al door de mast bepaald (meer dan 6,80 mtr.). De Oosterhavenbrug wordt als eerste bediend daarna volgen de Trompbrug, Oosterbrug, Herebrug, H.J. Werkmanbrug en de Emmabrug. Om zeker te zijn van de bedieningstijden kunt u kontact opnemen met Centrale post brugbediening VHF kan. 9 of tel. 050 3188500. Na de Emmabrug splitst het vaarwater zich in drie richtingen. Het Noord- Willemskanaal is bereikbaar via de Eelderbrug terwijl het weinig gebruikte Hoendiep via de Westerhavensluis wordt bevaren. Naar het Lauwersmeer gaat u na de Emmabrug stuurboord uit naar de Museumbrug. De vaarweg vernauwt zich nu tot een stadsgracht die tot aan de Vissersbrug door het centrum van Groningen loopt. De A-brug in dit deel is een draaibrug die op een hete zomerse dag soms klem zit. Vaak is waterkoeling dan de oplossing. Let wel op: in dit deel van de vaarroute kan een sterke stroom staan in de richting Zuid (spuien in Delfzijl). U volgt ondertussen de route via de Plantsoenbrug en de Herman Collenius brug.

De Spoorbrug

Deze brug wordt bediend door de Centrale post van Prorail. Dit is de enige bottleneck in de route door Groningen. De brugbediening is afhankelijk van de treinenloop. De bedieningstijd is van 9.00 tot 19.00 uur. Er is een meldknop aanwezig op het remmingswerk voor het aanvragen van bediening. Wanneer Centrale post brugbediening Groningen schepen doorlaat naar de spoorbrug wordt dit doorgegeven aan Prorail. Nu hebt u nog 3 bruggen voor de boeg om langzamerhand Groningen achter u te laten. Het Reitdiep begint hier en via de Pleiadenbrug, Plataanbrug en de Zernikebrug komt u bij de Dokwerdsluis. Deze sluis, die bediend wordt door Post Lauwersoog (VHF kan 85), brengt u een dikke meter naar beneden op het niveau van het Van Starkenborghkanaal. Na de sluis steekt u dit kanaal over naar de Platvoetbrug (VHF kan. 84) om de weg te vervolgen in het Reitdiep. Let op: het Van Starkenborghkanaal wordt druk bevaren door de beroepsvaart.

De omgekeerde weg door Groningen

Het kan voorkomen dat pleziervaarders aan het eind van de dag Groningen binnenkomen. Wilt u dan nog deOosterhaven bereiken, is het belangrijk om op tijd voor de eerste brug te liggen. Voor de Oosterhavenbrug is dit minder belangrijk, omdat dit de enige brug voor de haven is. Als u voor de Zernikebrug ligt heeft u nog meerdere bruggen te gaan. Het is dan ook niet onmogelijk, en dit is sterk afhankelijk van het verkeersaanbod, dat de brugwachter u halverwege de stad achterlaat om de volgende dag verder te gaan met u door de stad te loodsen. Doet deze situatie zich voor zal de Centrale post brugbediening Groningen u hiervan op de hoogte stellen. Zowel bij de Zernikebrug, Spoorbrug, Herman Collenius brug en in de stad zijn voldoende aanlegplaatsen om de nacht door te brengen. Men laat u niet achter in een vaarwater waar geen aanlegvoorzieningen zijn.

Het Reitdiep

Het Reitdiep is een oude zeearm die de verbinding vormde tussen de stad Groningen en de toenmalige Lauwerszee. Deze vaarweg kronkelt zich dan ook door het Groninger landschap. “Er gaat niets boven Groningen” is het gezegde maar het Reitdiep is een van de vele mooie uitzonderingen. In de paar uur die u nodig heeft om het Lauwersmeer te bereiken trekt een uniek landschap aan u voorbij. Het is een welkome afwisseling na de passage van de stad Groningen.

Nautische aanwijzingen

De diepgang is voor schepen tot 2 meter geen probleem maar men moet wel midvaarwater blijven. Ook is de diepgang afhankelijk van de waterstand, door het spuien in Lauwersoog kan er een verschil ontstaan van 50 cm. De oude zeearm is door de jaren heen flink gekanaliseerd, toch liggen hier en daar nog vervallen kribben. Ook in de bochten is het plaatselijk ondiep. Alle bruggen en sluizen worden op afstand bediend voor Centrale bedieningspost Lauwersoog. Nadat u de Dokwerdsluis en de Platvoetbrug bent gepasseerd volgen er nog 6 bruggen inclusief 2 sluizen. Als eerste komt de draaibrug Wierumerschouw (VHF kan. 85) daarna een kleine brug bij Wetsingersluis (VHF kan. 84) (sluis staat altijd open). De brug bij Garnwerd (VHF kan. 84) en Roode Haan (VHF kan.85) volgen spoedig. Nu komt u bij de brug en sluis van Lammersburen (VHF kan. 84), ook wordt de naam Electra gebruikt maar dit is de naam van het gemaal. De sluis staat vaak open maar bij extreme regenval gaat het gemaal in werking en gaan de deuren dicht en zal er worden geschut. Door het spuien bij Lauwersoog in natte periodes kan in het Reitdiep een sterke stroming staan die de wachttijd voor bruggen en sluizen lastig maakt. Nu het laatste stuk naar Zoutkamp. In dit deel van het Reitdiep wordt de vaarroute gemarkeerd door rode en groene betonning. Buiten deze betonning is het erg ondiep. De sluis bij Zoutkamp (VHF kan. 85) staat meestal open maar bij stormweer gaan de stormdeuren dicht tijdens de dijkbewaking. De sluis zelf heeft geen deuren dus kan er tijdens storm niet worden gepasseerd.

Bedieningstijden

1 april-1 november
maandag t/m zaterdag
7.00-19.00 uur
zon. en feestdagen
9.00-19.00 uur
1 november-1 april
maandag t/m/ zaterdag
7.00-12.00, 13.00-18.00 uur
zon. en feestdagen
gesloten

Vragen over de bediening kunt u stellen aan: Centrale bedieningspost Lauwersoog via VHF kan. 84/85 of tel. 0519 349043

Lauwersmeer

Na Zoutkamp licht de weg open naar het Lauwersmeer. Het vaarwater verbreedt zich nu en wordt aan weerszijde gemarkeerd door blezen (steekbakens) die later overgaan in rode en groene betonning. Via de Zoutkamperril vaart u naar de Slenk. Blijf de betonning nu goed volgen want ogenschijnlijk komt u op groot water maar schijn bedriegt. De diepgang buiten de betonning is niet meer dan 0,50 tot 1.00 meter. De koers wordt van NNW langzaam WNW en vaart u door tot aan de DD1-S1. Na deze scheidingston draait u bakboord uit in zuidelijke richting het Dokkumerdiep in. Net als in de Slenk en de Zoutkamperril goed op de betonning blijven letten. De diepte is hier het minst van de totale Staande Mastroute. Afhankelijk van de waterstand zullen schepen met grote diepgang hier problemen ondervinden. Ter hoogte van de DD7 heeft de auteur de slechtste ervaring. Er doen zich geruchten de ronde dat in 2008 er zal worden gebaggerd. Het einde van dit deel van de Staande Mastroute is nu in zicht. De Willem Lorésluis bij Dokkumer Nieuwe Zijlen geeft toegang tot het Dokkumer Grootdiep. 

Advertentie

Trefwoorden

staande_mastroutes 

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    Verrekijkers

    Diverse uitvoeringen
    vanaf  129,-

     

    Beveilig uw boot

    GPS tracker zonder vaste
    kosten of simkaart!

     

    Perfecte GPS navigatie

    PC Navigo 2021
    Nu leverbaar

     

    Nieuw verschenen

     

    Duitsland
    Kaarten en boeken


     

    Kaartenset België

     

    Vaarkaarten Frankrijk

Ook te volgen via