Antifouling
Antifouling beschermt uw schip tegen aangroei
Antifouling is een onderwaterverf dat u schip beschermd. Als het voorjaar zich aandient lopen de planken in de winkels weer vol met blikken antifouling en onderwaterverven van vele gerenommeerde merken. Epifanes, Hempel, De IJssel International, Sikkens, het is bijna te veel om op te noemen, hebben voor ieder vaarwater wel een uitgelezen product. Iedere aanval van microscopische organismes, plantjes en slijmalgen op het onderwaterschip moet kunnen worden afgeslagen.
Onderwaterverf of antifouling
Onderwaterverf is een koper- en biocidevrije verf voor onder de waterlijn, welke zijn werking haalt uit de zelf slijpende eigenschap. Deze verfsoorten slijten langzaam af gedurende het vaarseizoen. Wanneer echter biociden, koper, chloorrubber en/of andere aangroei werende middelen zijn toegevoegd spreken we over antifouling.
Antifouling, harde of zachte
Buiten antifouling met een zelfslijpend karakter, ook wel eroderend of polijstend genoemd, is er ook de harde antifouling. Deze verfsoort scheidt gestaag biocide af. Door dit loogproces verliest de verflaag na verloop van tijd zijn beschermende werking. Aan het eind van het seizoen blijft er een poreuze, harde laag over. Na een aantal lagen, die zich in de loop van de jaren vormt, zal u deze eerst moeten verwijderen voordat er een nieuwe laag wordt aangebracht. Een van de voordelen van een harde antifouling is dat hij tussentijds nat geschuurd en zo doende gepolijst kan worden. Dit levert weer een gladder oppervlak op en dus meer snelheid en minder verbruik.
Verboden of toegestane antifouling
De laatste jaren is veel verwarring ontstaan over wat wel of wat niet is toegestaan. Verboden middelen zijn helaas wel te koop maar mogen niet aangebracht worden. Bij controle riskeert u een boete van € 2500,- en tevens de restrictie dat de laag weer verwijdert dient te worden. Op dit moment (1-2017) zijn de volgende koperhoudende- en biocide houdende antifoulings toegestaan:
- Cupron Plus
- Micron Plus
- Interspeed Extra
- Cruiser One
- Guardia
- Epifanes Copper-Cruise en Epifanes Copper Course
- Nautical Antifouling
- Seajet 023 Teichi
- Hempel’s Classic 71220
- Scirocco NL
Veel onderhoud aan uw boot kunt u zelf doen
Onderhoud aan uw boot kunt u natuurlijk helemaal uitbesteden, maar het is minstends zo leuk om een deel van onderhoud en reparaties zelf uit te voeren. In onze watersportwebwinkel vindt u een ruime keus aan boeken die u daarbij kunnen helpen...
Link: | onderhoudsboeken |
Vaargebieden en hun speciale omstandigheden
De belangrijkste onderverdeling is die in zoet en zout. Maar daar zijn we er niet mee. Ook de watertemperatuur, de hoeveelheid zonneschijn, de stroming en lozingen van zoet- naar zoutwater kunnen een belangrijke rol spelen.
Zo komen we tot de volgende vragen:
- Is het vaargebied uitsluitend op zoetwater?
- Is het vaargebied gelegen op zoetwater maar zo nu en dan op zoutwater?
- Is het vaargebied zoetwater en langere tijd brak of zout water?
- Is het vaargebied meestal op brak of zoutwater en soms op zoet water?
- Is het vaargebied en de haven gelegen op brak of zout water en door lozingen of getijden stroomt het water rond het schip.
- Is van het vaargebied en de haven bekend dat er sterke aangroei heerst.
De eerste twee lijken veel op elkaar en kunnen vaak met een en de zelfde antifouling behandeld worden. Voor nr. 3 en 4 kan men het beste uitgaan van de minst gunstige situatie. Nr. 5 en 6 vragen om stevige oplossing.
Welke antifouling gebruiken:
|
Zout water
|
Brak water
|
Zoet water
|
---|---|---|---|
chloorrubber
|
|
|
|
koperhoudend
|
|
|
|
biocidehoudend
|
|
|
|
koper en biocidevrij
|
---
|
|
|
Zonlicht heeft ook invloed.
Wanneer een schip altijd met de bakboordzijde naar het zonlicht ligt afgemeerd in de haven zal de aangroei van bakboord en stuurboord verschillen. Vooral direct onder de waterlijn kan een duidelijk verschil optreden. Veel valt hier niet aan te doen, u kunt hoogstens het schip om en om met de punt of met de achterzijde in de box leggen en zo nu en dan met een borstel of luiwagen de aangroei verwijderen. Let wel op, eroderende en polijstende antifouling kan hier minder goed tegen. Schepen in botenhuizen hebben vaak minder last van aangroei door het ontbreken van zonlicht.
De vaarstijl en snelle motorboten
Wadvaarders die vaak droogvallen, stellen andere eisen aan hun onderwaterverf dan de wedstrijdzeiler. Wanneer een snelle motorboot voorzien wordt van eroderende of polijstende (ook wel zelfslijpende antifouling genoemd) antifouling zal na een korte periode van snel varen de beschermende laag verdwenen zijn. Voor deze schepen is er een harde antifouling op de markt die zijn werking ook bij snel varen behoud. Ook de droogvallende schepen zullen baat hebben bij een robuuste aangroeiwerende verflaag. De wedstrijdzeiler is meer gebaat bij een dunne laag eroderende antifouling die gaande weg het seizoen dunner wordt. In antifouling worden ook vaak producten als Teflon® gebruikt die het oppervlak glad en weerstandsarmer maken, iets wat een wedstrijdzeiler wel aanspreekt.
Is antifouling duur? Geen aangroeibescherming is nog veel duurder!
Waarom al deze heisa en wat staat u te wachten als er weinig of niets wordt ondernomen? Een schip met forse aangroei zal in de toekomst de volgende problemen kunnen krijgen:
- Extreem brandstofverbruik.
- Weerstand en daardoor snelheidsverlies.
- Aantasting van onderlagen en corrosie.
- Bij polyester schepen versneld optreden van osmose.
- Aantasting van levensduur en waarde van uw schip.
Enkele opmerkingen en waarschuwingen
- Aluminium schepen mogen niet van een koperhoudende antifouling worden voorzien. Koper en aluminium zijn geen vrienden. Controleer de overschilderbaarheid van oude of onbekende verflagen
- Controleer de overschilderbaarheid van oude of onbekende verflagen.
- Breng altijd de juiste laagdikte aan. Ter hoogte van de waterlijn en de boeg mag het iets dikker zijn omdat daar het water meer kracht uitvoert.
- Schuur antifouling altijd nat. Het schuurstof bevat biocide en andere ongezonde stoffen. Volg de milieuvoorschriften van de fabrikant op
. - Lees de veiligheidsaanwijzingen op het blik en volg ze op.
- Het gebruik van koolteer met PAK’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen) is al jaren verboden.
- Raadpleeg bij twijfel een professional of lees de vaak zeer uitgebreide documentatie van de bovengenoemde fabrikanten.
Advertentie
Trefwoorden
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport