Breskens - Antwerpen
Breskens – Antwerpen – vaarroute
Het Willemdok in Antwerpen is in de zomer een leuke plaats om enkele dagen te blijven liggen met uw boot. Antwerpen is goed te bereiken vanuit Nederland. Zowel vanuit het Haringvliet als via de Westerschelde. Ons vertrekpunt is Breskens via de Westerschelde. Van hieruit is het ongeveer 45 mijl varen en als je een beetje de stroom mee hebt in een dag prima te doen (6 -7 uur). Dat is prima uit te zoeken met een stroomkaart, een goede vertrektijd is 3 uur na laagwater Breskens. De door ons hgebruikte kaart is van NV Verlag NL5. Er zijn geen hoogte- en diepgangbeperkingen op deze route.
Links: | stroomschuifkaarten | getijdentabellen | vaarkaart Westerschelde |
We verlaten de jachthaven van Breskens en varen de Westerschelde op in oostelijke richting. Dit heet het vaarweg langs de Hoofdplaat. De rode betonning die er ligt kunt u aan bakboordzijde houden in verband met ondiepten. Na de rode ton VH8 verschijnen ook aan stuurboordzijde groene tonnen, daar dient u tussendoor te varen. Na de rode ton, de VH20 buigt u iets naar het zuiden af tot u bij de rode TG2 komt. Hier gaat u naar bakboord om op het grotere water te komen, dit heet de Thomasgeul, wel binnen de betonning blijven want daarbuiten is het snel ondiep.
Hierna komt u eigenlijk pas echt op de grote Westerschelde. Pas goed op voor het beroepsscheepvaartverkeer, het kan er erg druk zijn de deze schepen komen sneller dichterbij dan u denkt. Vervolgens houdt u de groene betonning aan stuurboordzijde richting Terneuzen. U vaart voor de afslag naar Terneuzen langs, waar het gegarandeerd druk is met beroepsvaart.
Vervolgens draait u met de betonning mee, iets noordelijker. U dient echter wel steeds binnen de betonning te blijven, hoewel de verleiding groot is om een stuk af te slaan. Na een tijdje komt u bij de Overloop van Hansweert, en ziet u Hansweert aan bakboordzijde liggen. Ook daar zult u veel in- en uitvarend verkeer zien.
De groene betonning aanhoudend passeert u vervolgens Perkpolder, de haven van Walsoorden en Bath. De stuurboordkant van het landschap gaat dan over in een industriegebied.
Vervolgens vaart u voor de Zandvlietsluis/Berendrechtse sluis langs in zuidelijke richting. Denk er om dat u de betonning aanhoudt en niet langs de verkeerde kant van de pier langs wilt varen, u dient de pier aan stuurboordzijde te houden. Ook hier weer veel scheepvaartverkeer, geef ze voorrang en ruimte.
Verder naar het zuiden varend volgt u het grote water en binnen de betonning blijvend is er niets aan de hand. Het laatste stuk vaart u kronkelend richting Antwerpen, door een industriegebied. Bij Antwerpen vaart u inmiddels op de Schelde. Bij een scherpe bocht naar rechts bevinden zich de sluizen die toegang geven naar het Willemdok in Antwerpen.
Royersluis Antwerpen
De eerste sluis is de Royersluis, (rode stip op de kaart) bedoeld voor het vrachtverkeer. Hier kunt u als pleziervaart ook in, maar dan heeft u wel een FD Nummer* nodig. Indien u via de Royersluis naar binnen wilt dient u zich aan te melden met de marifoon, kanaal 22. U kunt daar melden dat u nog geen FD nummer heeft, die krijgt u ter plekke, eenmaal in de sluis. De sluismeester zal antwoorden dat u in de buurt dient te blijven en opgeroepen wordt. Dat kan wel eens even duren, want beroepsverkeer gaat voor.
Direct na de Royersluis bevinden zich aan stuurboordzijde de Siberiabruggen (VHF 62), let even op het inkomende verkeer, het kan daar druk zijn. De Siberiabruggen draaien niet continu, het kan dus zijn dat u wat langer moet wachten. Als u de brug door bent komt u in het Kattendijkdok, is er aansluiting met de Londonbrug en komt u in het Willemdok.
Kattendijksluis Antwerpen
Ca 200 meter verder zuidwaarts ligt de Kattendijksluis (blauwe stip op de kaart), die is bedoeld voor de pleziervaart en daar heeft u geen FD nummer nodig, u dient zich wel aan te melden via de marifoon, kanaal 69. De Kattendijksluis draait van 3 uur voor hoogwater tot 3 uur na hoogwater, buiten deze tijden dient u de Royersluis te nemen. Na het schutten komt u in het Kattendijkdok en is er nog een brug die u aan de zuidzijde scheidt van het Willemdok: de Londonbrug. Na de Londonbrug komt u in het Willemdok waar een havenmeester rondvaart om u op te vangen en een plaatsje toe te wijzen.
Jachthaven Willemdok Antwerpen
De redactie van WatersportAlmanak heeft het Willemdok bezocht en daar een verslag van gemaakt. Via onderstaande link komt u op het overzicht van de haven.
Link: | Willemdok Antwerpen |
Gebruikte kaarten
Om deze route te varen hebben we een aantal kaarten gebruikt. Als eerste de | NV Atlas NL 5 | - Ooster- en Westerschelde en de | Havenkaart Antwerpen | De Route zelf hebben we gevaren via onze laptop met | PC Navigo |
*FD nummer
Een FD nummer (Financiële Dienstnummer) is een registratie van uw boot voor het gemeentelijk havenbedrijf van Antwerpen. Dit nummer wordt toegewezen aan het schip en niet aan de eigenaar, er zijn geen kosten verbonden aan het verstrekken van een FD nummer. Bij sluizen of meldingspunten dient u uw FD nummer door te geven via de marifoon zodat de dienst meteen kan zien wat voor schip het betreft. Voor eventuele doorvaartrechten wordt een rekening naar uw huisadres gestuurd. Voor schepen die via de Royersluis naar het Willemdok varen wordt geen doorgangsgeld berekend. Dat zit in het haventarief al verrekend. Ook de doorvaart via het Albertkanaal is gratis. Als u door de Kattendijksluis vaart heeft u geen FD nummer nodig, deze sluis is niet van de havendienst.
Vaarroutes België: | Breskens-Antwerpen | Antwerpen-Gent | Gent-Brugge | Brugge - Zeebrugge |
Advertentie
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport