Einde van StaandeMastroute door Groningen
Trambaan in Groningen gaat watersporttoerisme onmogelijk maken
Met de mogelijke komst van een trambaan in de stad Groningen komt een abrupt einde aan het groeiende watersporttoerisme in de provincie Groningen. Met name de Staande-mastroute wordt veel gebruikt door zeilschepen die van Friesland naar Groningen willen varen. Met veel moeite is deze route tot stand gekomen waardoor schepen met een staande mast van Vlissingen tot Delfzijl kunnen varen. Diverse provincies hebben veel geld geïnvesteerd in deze route om het watersporttoerisme mogelijk te maken. Ook de grote bedragen die de provincie Groningen heeft gestoken in het bevorderen van vaartoerisme kunnen wel als verloren worden beschouwd als de trambaan daadwerkelijk tot stand komt.
Overdag geen brugbediening mogelijk in Groningen
Al direct bij de start van de trambaan aan het hoofdstation in Groningen komt een brug die iedere 7 minuten een tram laat oversteken. De tram wordt als trein beschouwd en heeft volgens de regels voorrang op het recreatieve scheepvaartverkeer. Hierdoor is het overdag vrijwel niet meer mogelijk de brug te openen.
Als dit miljoenenproject doorgang vindt is het niet ondenkbeeldig dat er weer een waarschuwing in de ANWB Wateralmanak moet komen dat er voor de doorvaart van de Stad Groningen weer een hele dag mag worden uitgetrokken. Ook in Amsterdam zijn dergelijke taferelen: Daar kan de watersporter met een staande mast alleen ’s nacht tussen 02.00 en 02.15 uur de stad passeren.
Nieuw station bij het Verbindingskanaal?
Als de tram er dan toch moet komen waarom dan geen leuk stationnetje aan de andere zijde van het Verbindingskanaal. Dit biedt een enorme hoeveelheid voordelen. De aanleg van ingewikkelde en kostbare infrastructurele werken in en om het NS station zijn niet nodig. De verbouwing van de Herebrug met alles wat dat met zich meebrengt blijft achterwege. Maar er zijn meer voordelen. De Ubbo Emmiussingel krijgt een nieuwe impuls. Zij wordt de draaischijf tussen het NS station en het tramstation met als verbinding alleen de H.N. Werkmanbrug. Veel reizigers zullen worden geconfronteerd met het Groninger museum. En ook van hieruit kan lijn 2 naar het UMCG en Kardinge probleemloos starten. En de watersport, charter- en de beroepsvaart kunnen rustig door blijven varen en de stad aandoen als toerist. Zo blijft Groningen Waterstad.
Bron: Watersportalmanak | Datum van publicatie: 25-02-2009
Advertentie
Reacties
Deel dit met andere watersporters
Trefwoorden
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport