Omstreden plan verbinding Texel — Den Helder weer actueel

Omstreden plan vaste verbinding Texel – Den Helder weer actueel
De plannen voor een vaste verbinding tussen Texel en Den Helder zijn weer (eens) actueel. Volgens ingewijden zou een verbinding met het vaste land voor Texel goede economische perspectieven bieden. Toeristen zouden beter en gemakkelijker naar het eiland kunnen komen en voor de bevolking van Texel betekent dit een einde aan het sociale isolement.

Inmiddels is bekend dat het om een 1 aprilgrap gaat, zie | uitleg |

  • diverse reacties, zie onderaan deze pagina

Een vaste brug over het Marsdiep tussen Den Helder en Texel zou er voor moeten zorgen dat men in 5 (auto) minuten vanuit Den Helder op het eiland aankomt. “We moeten Nederland weer op de kaart zetten als dijk- en bruggenbouwers en wat in Zeeland kan is hier ook mogelijk” meldt een "lekkende" woordvoerder trots.

Brug moet zorgen voor economische redding van Waddeneilanden
De laatste jaren hollen de inkomsten van de Waddeneilanden sterk terug. Met name toeristen blijven steeds vaker weg door de sterk gestegen kosten van een vakantie op een eiland. Promotie en samenwerkingsverbanden tussen de eilanden hebben niet tot het gewenste resultaat geleid. Een gemakkelijke overtocht naar Texel wordt dan ook gezien als een eerste aanzet tot ontsluiting van alle eilanden. Een bruggenconcept zoals de verbindingen tussen eilanden bij Key West in Florida tot stand zijn gekomen is niet ondenkbaar.

Ambitieuze plannen niet nieuw
Als sinds jaar en dag worden plannen gemaakt voor een vaste verbinding tussen eiland en vaste land. De laatste plannen dateren van 2008, toen een tunnelvariant een redelijke kans leek te maken. Dit leidde tot felle protesten van de eilandbewoners die een samenwerking met Noord-Holland als een regelrechte ramp beschouwen. Toen bleken de plannen te kostbaar te zijn voor een tunnel dwars door het Marsdiep. Een brug bouwen met Europese steun lijkt wel haalbaar.


Ramp voor bestaande partijen
Wat de gevolgen zijn voor de bestaande verbindingen en vaarwegen is nog niet duidelijk. Vast staat wel dat de veerbootverbindingen van TESO volledig overbodig worden, maar daar staat tegenover dat er in Den Helder tolgeld kan worden geheven op de bruggen. Wat de gevolgen zijn voor vaarweggebruikers is (nog) niet bekend. Voor het grote vrachtverkeer zal het moeilijk worden om het Marsdiep te passeren, bij de Marine zijn al veel langer plannen aanwezig om buitengaats een nieuwe haven te realiseren.

Terugloop watersport in Oudeschild
Volgens het Helderse planrapport lijkt de schade voor de watersport mee te vallen, gedacht wordt aan een doorvaarthoogte van 12,7 meter, die gelijk is aan de maten van andere grote bruggen zoals de Ketelbrug. Zeilschepen met een grotere doorvaarthoogte zullen buitenom moeten varen via Terschelling en Vlieland. De jachthaven Oudeschild zal rekening moeten houden met een forse teruggang van het aantal passanten. Maar “bij iedere verandering zijn verliezers” meldt het rapport. Bovendien, zo valt te lezen in het geheime rapport, levert de watersport in verhouding met het andere toerisme op Texel bijna niets op. In de plannen voor de brug is geen beweegbaar gedeelte opgenomen.

Felle protesten verwacht
Het ambitieuze plan zal ongetwijfeld op felle protesten stuiten. Via een versnelde procedure wordt getracht om deze protesten snel aan de kant te hebben. De vorige burgemeester van Texel, Joke Geldrop die destijds de plannen “een brug te ver” noemde is in 2009 vervangen door Francine Giskes uit Haarlem. Mevrouw Giskes heeft nog niet op de plannen gereageerd.

Plannen niet openbaar
In verband met de te verwachten protesten zijn de plannen nog niet openbaar gemaakt. De provincie Noord Holland zal a.s. donderdag in een besloten vergadering het planrapport verder toelichten aan enkele direct betrokkenen waaronder gemeentebesturen, Marine en een afvaardiging van het havenbestuur.

Reageren?: | mail ons |

Reacties:

  • Dit moet je gewoon niet willen, als je nu naar Texel gaat heb je elke keer het gevoel dat je op vakantie gaat als je met de pont overgaat en de echte Texelaar wil dit ook zeker niet, er zijn een paar mensen die affiniteit hebben met weg en waterbouw die hier voorstander van zijn en op die manier wat geld willen verdienen en onder het mom van werkgelegenheid (tijdelijk) terwijl de veerdienst werk bied aan een groot aantal mensen voor een lange tijd.

    Dus verarm onze eilandcultuur niet, dus GEEN VASTE VERBINDING!!!!

     
  • Knettergek idee!

    Bewering over teruglopende aantal toeristen is onzin. Texelaars willen juist op eiland blijven wonen en kiezen daar bewust voor. Bovendien vinden wij het fijn dat er na 21.30 uur een extra bootdrempel is voor louche figuren, die het niet zo nauw nemen met het gezegde:"Mijn is mijn en dein is dein".

    Dus wegwezen met dit idiote provincieplan!

    Nu meneer Borghouts weg is doet de provincie er beter aan wat miljoenen te gaan bezuinigen in plaats van gelden te reserveren, al dan niet met subsidie, voor de genoemde zotternij!! Wedden dat mevrouw Giskes in dit opzicht net zo verstandig is als haar voorgangster Mw. Geldorp?

  • Wat een belachelijk idee.

    Ik kom al meer dan 50 jaar als toerist op Texel. Meestal 2 keer per jaar en met veel plezier. Als er echter een vaste verbinding komt dan betekent dit voor mij, en waarschijnlijk veel trouwe gasten met mij, het definitieve einde van die vakantietraditie. Het zou er namelijk veel te druk worden en het is juist de rust, die het eiland zo aantrekkelijk maakt. Waarschijnlijk zal ik dan uitwijken naar een van de andere eilanden, maar Texel zal het niet meer worden. Ik denk ook niet dat de Texelaars daar zelf op zitten te wachten. Wat te denken van alle criminaliteit in Den Helder, die dan in een wip op Texel zit.. Dus ook vanwege de veiligheid die niet meer volledig geboden kan worden zal het eiland minder geliefd worden, dus niet doen die vaste verbinding. Het is een dom plan en volgens mij weer eens een poging van Den Helder om zijn zin door te drijven.
  • Wat een gelul, is nergens op gebaseerd en gaat ook niet gebeuren.
    Jullie kunnen beter over waarheden en geen loze vage verhalen schrijven
  • Na eerst alles kapot gemaakt te hebben is zeker nu Texel aan de beurt. Laat ons eiland met rust en ga ergens anders knikkeren
  • Kan ik eindelijk met de fiets naar mijn werk op Texel
  • ik hoop toch echt dat het een 1 april grap is want het is toch wel heel toevallig dat er a.s. donderdag een besloten bijeenkomst is
     
  • Alles van waarde is weerloos
  • Wat een ongelofelijk en onzalig plan !.
    De huidige verbinding met Texel, de TESO ferry, voldoet prima en is volledig selfsupporting. Deze oeververbinding kost geen cent belastinggeld. Alleen de z.g. fuiken zijn eigendom van R.W.S.
    Als de TESO fuik in Den Helder in Oostelijke richt verplaatst wordt en een verkeersontsluiting dich bij het vliegveld De Kooy gerealiseerd wordt is het probleem voor Den Helder in een klap opgelost. Gewoon meeliften op de dijkverzwaring dan wel verhoging die plaats moet vinden, is de meest ideale oplossing. Deze operatie zal internationaal echt wel de aandacht trekken die de voorstanders van een te bouwen vaste brug verbinding voor ogen hebben. Immers, het rapport Veerman liegt er niet om !.
    Kortom, de zoveelste luchtfietserij van enkele mensen die geen gevoel voor realiteit hebben. Vergader nog maar even door, de ( onzinnige ) plannen makers moeten per slot van rekening ook hun arbeidstijd vol maken............

Bron: | Datum van publicatie: 08-04-2010

Advertentie

Reacties

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    Verrekijkers

    Diverse uitvoeringen
    vanaf  129,-

     

    Beveilig uw boot

    GPS tracker zonder vaste
    kosten of simkaart!

     

    Perfecte GPS navigatie

    PC Navigo 2021
    Nu leverbaar

     

    Nieuw verschenen

     

    Duitsland
    Kaarten en boeken


     

    Kaartenset België

     

    Vaarkaarten Frankrijk

Ook te volgen via