Bavaria Yachts in zware problemen, faillissement dreigt
Watersport crisis: Jachtbouwer Bavaria zwaar in financiële problemen,
faillissement dreigt voor Duitse Jachbouwer
Watersport nieuws: Nu de economische crisis ook stevig uitpakt in de watersport is het reuzenmerk Bavaria ook in problemen gekomen. Bavaria Yachtbau kan de rentelast van 70 miljoen Euro per jaar niet meer betalen. Bij Bavaria in Giebbelstad werken 620 mensen. De kans is vrij groot dat het merk Bavaria failliet verklaard zal worden waarna ongetwijfeld een overname volgt.
In 2007 werd de Duitse jachtbouwer nog juichend overgenomen door Bain Capital overgenomen voor een bedrag van 1,1 miljard Euro terwijl Bavaria nog een winst maakte van ca 83 miljoen Euro. Nu dreigt een groot financieel debacle. De aandelen van Bain in Bavaria zijn vrijwel niets meer waard door de torenhoge schulden. In de afgelopen winter gonsde het in het circuit al van negatieve berichten rondom Bavaria. Volvo Penta zou motoren teruggehaald hebben wegen het niet nakomen van financiële verplichtingen
LAATSTE NIEUWS:
Omzet botenbouwer Franse Beneteau daalt dramatisch
De Franse botenbouwer Beneteau maakte onlangs bekend dat de verkoopresultaten in het laatste kwartaal gehalveerd zijn. In de laatste drie kwartalen tussen september 2008 en mei 2009 zou de omzet met meer dan 40% gedaald zijn. | lees artikel |
Kopers wachten kwijlend af
Investeerders wachten inmiddels kwijlend de ontwikkelingen af. Volgens welingelichte bronnen staat het Amerikaanse Oaktree vooraan in de rij van kapitaalkrachtige bedrijven om Bavaria in te lijven. Oaktree is ook grootaandeelhouder inde maatschappij die krediet verstrekt heeft aan Bavaria. Voor Bavaria Motorboten is vanuit kopers voor het bedrijf geen belangstelling.
Verkoop Bavaria zwaar teruggevallen
De omzet van Bavaria Yachts bedroeg in 2007 ca 275 miljoen Euro, nauwelijks een jaar later is dat teruggelopen tot minder dan 100 miljoen Euro. Het negatieve saldo van Bavaria Yachts bij de banken bedraagt ca 900 miljoen Euro. De rentelasten kunnen inmiddels niet meer betaald worden en bedragen 70 miljoen per jaar.
Geschiedenis herhaalt zich
De misère van Bavaria lijkt op die van Dehler. Kenmerkend zijn vrijwel geen eigen vermogen en een niet aflatende reeks van nieuwe modellen en ontwikkelingen. Door nieuwe ontwikkelingen te realiseren worden hoge kosten gemaakt en wordt geen reserve opgebouwd.
Kortgeleden presenteerde Bavaria nog een 55 voet vlaggenschip. In een hoogtijconjunctuur kan dat blijkbaar wel, maar bij een recessie zoals nu vallen de bedrijven om als bladeren van de bomen. Zowel Dehler als Bavaria zijn uiterst populair merken in de watersport.
Bron: Redactie Watersport Almanak | Datum van publicatie: 05-07-2009
Advertentie
Reacties
Deel dit met andere watersporters
Trefwoorden
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport