Vaarbelasting: Minister Verburg wil (opnieuw) watersportbelasting
Laatste nieuwsVaarbelasting: klik hier
Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) stelt een Taskforce Versterking Recreatietoervaart in, onder leiding van de heer drs. J.D. (Dzsingisz) Gabor, voormalig staatssecretaris van LNV. De taskforce gaat onderzoeken of het mogelijk is om watersporters te laten bijdragen aan de verbetering van de voorzieningen voor de recreatietoervaart. Uitgangspunt daarbij is het rapport van de Werkgroep Vaarbelasting (Commissie Kamminga november 1999) en de Agenda Vitaal Platteland van het ministerie van LNV.
Advies voor 1 november
Mede op basis van dit advies neemt het kabinet een besluit over de eventuele invoering van de watersportbijdrage. De minister heeft de taskforce gevraagd om het advies voor 1 november af te ronden. Andere leden van de taskforce zijn: de heer J.H.M. Bond MCI, de heer G.J. Kuiper, de heer prof. dr. L. van Leeuwen, de heer prof.dr. J.A. Monsma en mevrouw dr. ir. M.P.M. Ruijgh-van der Ploeg.
De watersportbijdrage zou moeten worden ingezet om knelpunten in het basistoervaartnet op te lossen. Het basistoervaartnet - de belangrijkste verbindings- en ontsluitinngswateren voor toervaart in Nederland - is circa 4400 kilometer lang. Op ongeveer 150 plaatsen zijn nog knelpunten ten aanzien van diepgang, doorvaarthoogte, bediening van sluizen en bruggen, veiligheid, capaciteit en ontbrekende schakels. Dit blijkt uit de Beleidsvisie Recreatie Toervaart Nederland van de Stichting Recreatietoervaart Nederland.
Naast het wegnemen van knelpunten is er ook aandacht nodig voor het verminderen van de milieubelasting, het vergroten van het aantal aanlegplaatsen en uitstapplaatsen en het terugdringen van het aantal plaatsen waar brug of sluisgeld wordt geheven. Ook hiervoor zou de watersportbijdrage kunnen worden ingezet.
De taskforce wordt gevraagd in ieder geval aandacht te besteden aan:
* Duidelijkheid over hoeveel geld voor welke maatregel nodig is.
* De concrete invoering: de juridische grondslag, maar ook eenvoudige inning en controle van de heffing.
* De bijdrage moet passen in bestaande en te verwachten internationale regels.
Commentaar WatersportAlmanak:
Het begint weer opnieuw, Vaarbelasting. Het Heintje Davidseffect lijkt het wel. Meerdre jaren achter elkaar is er over gesproken, meerdere keren is het weer verdwenen, een hoop onrust achterlatend. Ook het verbod op het lozen van water door de watersport veroorzaakt veel ellende bij bezitters van oudere boten terwijl de beroepsvaart gewoon mag blijven lozen. Anti-fouling wel en niet en weer wel, toeristenbelasting is ook een even onzinnige belasting. Tevens vragen wij ons af wat er met de talloze Duitse watersporters gaat gebeuren...
Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) stelt een Taskforce Versterking Recreatietoervaart in, onder leiding van de heer drs. J.D. (Dzsingisz) Gabor, voormalig staatssecretaris van LNV. De taskforce gaat onderzoeken of het mogelijk is om watersporters te laten bijdragen aan de verbetering van de voorzieningen voor de recreatietoervaart. Uitgangspunt daarbij is het rapport van de Werkgroep Vaarbelasting (Commissie Kamminga november 1999) en de Agenda Vitaal Platteland van het ministerie van LNV.
Advies voor 1 november
Mede op basis van dit advies neemt het kabinet een besluit over de eventuele invoering van de watersportbijdrage. De minister heeft de taskforce gevraagd om het advies voor 1 november af te ronden. Andere leden van de taskforce zijn: de heer J.H.M. Bond MCI, de heer G.J. Kuiper, de heer prof. dr. L. van Leeuwen, de heer prof.dr. J.A. Monsma en mevrouw dr. ir. M.P.M. Ruijgh-van der Ploeg.
De watersportbijdrage zou moeten worden ingezet om knelpunten in het basistoervaartnet op te lossen. Het basistoervaartnet - de belangrijkste verbindings- en ontsluitinngswateren voor toervaart in Nederland - is circa 4400 kilometer lang. Op ongeveer 150 plaatsen zijn nog knelpunten ten aanzien van diepgang, doorvaarthoogte, bediening van sluizen en bruggen, veiligheid, capaciteit en ontbrekende schakels. Dit blijkt uit de Beleidsvisie Recreatie Toervaart Nederland van de Stichting Recreatietoervaart Nederland.
Naast het wegnemen van knelpunten is er ook aandacht nodig voor het verminderen van de milieubelasting, het vergroten van het aantal aanlegplaatsen en uitstapplaatsen en het terugdringen van het aantal plaatsen waar brug of sluisgeld wordt geheven. Ook hiervoor zou de watersportbijdrage kunnen worden ingezet.
De taskforce wordt gevraagd in ieder geval aandacht te besteden aan:
* Duidelijkheid over hoeveel geld voor welke maatregel nodig is.
* De concrete invoering: de juridische grondslag, maar ook eenvoudige inning en controle van de heffing.
* De bijdrage moet passen in bestaande en te verwachten internationale regels.
Commentaar WatersportAlmanak:
Het begint weer opnieuw, Vaarbelasting. Het Heintje Davidseffect lijkt het wel. Meerdre jaren achter elkaar is er over gesproken, meerdere keren is het weer verdwenen, een hoop onrust achterlatend. Ook het verbod op het lozen van water door de watersport veroorzaakt veel ellende bij bezitters van oudere boten terwijl de beroepsvaart gewoon mag blijven lozen. Anti-fouling wel en niet en weer wel, toeristenbelasting is ook een even onzinnige belasting. Tevens vragen wij ons af wat er met de talloze Duitse watersporters gaat gebeuren...
Bron: RVD | Datum van publicatie: 13-01-2009
Advertentie
Reacties
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport