Watersporters zwaaien en praaien
Zichtbaarheid
Het thema van de KNRM dit jaar is zichtbaarheid. Laat je zien, laat weten dat je bestaat, zorg dat je anderen ziet. Je kunt dat ook bevorderen door communicatie. Van oudsher is het groeten door de schipper (bij mast-dwars) een moment om van elkaar te zien dat er geen problemen bij de ander zijn. Soms is dat ook de enige gelegenheid om alarm te slaan.
Deze gewoonte is een beetje doorgeschoten omdat waarschijnlijk veel mensen niet meer weten wat de functie van dat groeten was. Hele bemanningen zwaaien nu naar hele bemanningen, of als het heel erg druk is, stopt iedereen daar juist mee. Omgekeerd, ben je in nood en probeer je aandacht te trekken door te zwaaien, dan wordt er vriendelijk teruggewuifd en ben je weer alleen met je motorpech.
Misschien een idee om toch terug te keren naar de sobere, maar doeltreffende traditie om alleen de schippers (of roergangers voor mijn part) te laten zwaaien, waarbij dan even aandachtig naar de ander wordt gekeken of alles in orde is?
GSM versus VHF
Sinds de komst van de mobiele telefoon wordt het gebruik van de marifoon voor gezellige bijpraat iets minder, maar je hoort ze nog wel eens, sportvissers die het humeur van de makrelen beschrijven (“ze zijn wat droefgeestig vandaag”), of conversatie die eigenlijk ook wel tot na aankomst in de haven kan worden uitgesteld.
Het is nog niet zo lang geleden dat een flottieljeleider op het traject Duinkerken - Boulogne nota bene op marifoonkanaal 16 de schoonheid van de kerncentrale bij Gravelines begon te beschrijven. Dit zeer tot ongenoegen van de Dover Coastguard, die de man in kwestie berispte door duidelijk te maken dat “this is not a service-channel!” Je zou toch zeggen, dat als iemand voor zijn boterham de zee op gaat, hij wel zo’n beetje weet wat je wel en niet kunt doen op de marifoonkanalen die bestemd zijn voor nood-, spoed- en veiligheidsverkeer.
Bij de Redding Maatschappij zijn we via de marifoon duidelijk over onze intenties en leggen altijd even aan de havendienst of aan de kustwacht uit, wat we van plan zijn te gaan doen. Dat heeft natuurlijk ook met alarmeren te maken. Verder wordt er alleen het nodige gecommuniceerd op het speciaal voor de redders gereserveerde kanaal nul (nee, niet in te programmeren voor buitenstaanders). Aan boord van de reddingboot is al genoeg te doen.
Komt u op het water een reddingboot tegen, steekt u dan rustig uw hand op. De redders zijn vriendelijke lui, die u graag zullen teruggroeten. Maakt u bij dat groeten heel heftige gebaren, dan komen ze zich vast wel even persoonlijk op de hoogte stellen van uw welbevinden.
Bron: Michelle Blaauw - KNRM | Datum van publicatie: 04-06-2008
Advertentie
Reacties
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport