Watersport ondernemers: kredietcrisis heeft grote invloed
Watersport: verkoop schepen staat zwaar onder druk
Het kon niet uitblijven: De economische situatie heeft ook duidelijk invloed op de watersport. Met name de verkoop van boten stagneert in grote mate, loopt zelfs terug met 25%. Volgens ondernemers in de watersport is dit geen situatie van de laatste 3 maanden, 2008 was een slecht jaar voor vrijwel alle ondernemers in de watersport. De angst bestaat dat veel handelaren zullen omvallen.
Handelaren in nieuwe en gebruikte zeiljachten zien toekomst somber in
Negatieve berichten komen van de handelaren in nieuwe en gebruikte schepen. Nautisch Kwartier in Stavoren merkt duidelijk dat er iets gaande is. Volgens Jurre Jan Muurling staan vooral de prijzen van gebruikte schepen onder druk. Muurling: “We verkopen ca 25% minder gebruikte schepen en ook bij de verkoop van nieuwe zeiljachten merken we deze trend. Het aanbod van gebruikte schepen blijft gelijk met eerdere jaren maar de prijzen staan wel stevig onder druk.”
Volgens Thomas Thurau van Holland Sailing (Bavaria) in Workum zijn kopers wat afwachtend naar de toekomst. “2008 was een slecht jaar met 25% minder verkoop (normaal 160 per jaar). Bavaria heeft geprobeerd om dit op te vangen met het geven van fikse kortingen op accessoires. Eigenlijk is de markt voor schepen al vanaf 2001 erg moeilijk. Gelukkig heeft Bavaria dat tijdig onderkend door meer seriematig te gaan bouwen waardoor de prijzen enorm verlaagd konden worden. Om kopers meer van dienst te kunnen zijn verkopen wij hun huidige boot zonder de gebruikelijke courtage van 8%. We hebben wel afscheid moeten nemen van enkele medewerkers.” Volgens Thurau moet echter het ergste nog komen. “Ik ben bang dat veel makelaars zullen omvallen, die balanceren al langere tijd op het randje.” aldus Thurau.
Collega Bavaria dealer Van Den Bosch in Muiderzand verkoopt per jaar ca 100 nieuwe jachten, maar merkt ook de terugloop. Volgens John Stalman blijven de mensen graag naar Muiderzand komen, maar er is wel een verschuiving gaande. Stalman: “We verkopen meer grotere en luxe zeiljachten dan vroeger, maar de kleinere jachten blijven wat achter. De verkoop van occasions gaat echter werelds. We ruilen de schepen zelf in van kopers van een nieuw schip en dat stimuleert erg. Ook bieden we kopers van een nieuwe Bavaria veel zekerheid, bijvoorbeeld door het garanderen van inruilbedrag na een aantal jaren.
Volgens Peter de Vries van SkipsYachting in Stavoren beweegt de markt wel, maar gaat het moeizaam. De Vries: “Op gebruikte zeiljachten moet fors worden afgeschreven en moeten we mensen vaak teleurstellen. Men verwacht dat hun huidige boot een vermogen waard is en dat valt vaak tegen. Bovendien is de omzetsnelheid in gebruikte schepen ernstig gekelderd. Ik denk dat in de handel zeker 50% minder wordt verkocht, wij vormen daar geen uitzondering op. Gelukkig hebben we geen eigen voorraad van gebruikte schepen want daar wordt je niet vrolijk van op dit moment. Voor de toekomst zie ik sombere tijden aankomen voor de handelaren in boten, iedereen wordt voorzichtig en praat elkaar een te negatief beeld aan.”
Motorbotenverkoop geeft hetzelfde beeld
Volgens Henk Timmerman van Jachtwerf De Groot (Pikmeerkruisers) is de daling al langer gaande. “Al zeker een jaar is er een teruglopende verkoop van stalen motorkruisers, ook bij ons. Er is weinig belangstelling voor gebruikte jachten en dat werkt door naar de verkoop van nieuwe schepen. Zeker, de prijzen van gebruikte schepen staan stevig onder druk. Eigenaren beginnen dat ook te beseffen, we worden regelmatig gebeld door met de vraag of de prijs van hun boot verlaagd moet worden. Het geeft ook ruimte voor onderhandelen, deze teruggang heb ik in 15 jaar nooit meegemaakt. De toekomst is wat moeilijk in te schatten, we moeten niet gaan doemdenken doordat enkele banken een te grote broek hebben aangetrokken in een tijd dat de bomen tot de hemel groeiden. Wel gaan we ons werkterrein verbreden naar onderhoud en refit. Bij ons werken op dit moment 17 mensen in vaste dienst en 5 ZZP’ers, van enkele anderen hebben we afscheid moeten nemen.
Sloepenverkoop gaat erg goed
Heel anders gaat het bij de aanschaf van sloepen, de belangstelling is daar ongekend hoog. Directeur Eric Kroontje van Maril Boats is erg vrolijk. “Het gaat heel goed, de laatste maand was voor ons erg succesvol en ook het afgelopen jaar was een fantastisch jaar. Maril Boats verkoopt ca 300 boten per jaar, ons andere merk Antaris haalt hetzelfde aantal. Ook Makma Marine, een van onze merken doet het goed met 150 per jaar.” Op onze vraag hoe dat mogelijk is antwoordt Kroontje: “ik denk wel dat onze doelgroep een andere is dan de watersporter pur sang. Veel mensen vinden het prachtig een sloep naast de woning te hebben liggen, de gemiddelde verkoopprijs is ca € 50.000,- voor veel mensen nog goed betaalbaar, vrijwel geen enkele sloep is gefinancierd.” Maar ook in de wereld van sloepen gaat de verkoop van gebruikte boten minder hard.
Financiering
Veel van de verkopen in de watersport zijn afhankelijk van financiering. Vooral in de wereld van de zeiljachten wordt veel gefinancierd. Waar banken tegenwoordig veel minder gemakkelijk een lening verstrekken heeft dit direct invloed op duurdere bestedingen zoals de aanschaf van een boot. Leveranciers spelen daar wel op in: Bavaria in Workum bijvoorbeeld biedt aan de eerste twee jaar de rente te betalen.
Volgens Bert Meijer van de Friesland Bank zijn er sinds de crisis wel wat aanpassingen gekomen. “We financieren tegenwoordig tot 75% van het aanschafbedrag met een maximale looptijd van 15 jaar. Dit heeft tot gevolg dat voor veel mensen de drempel hoger is geworden en dat we helaas 30- 40 % van de aanvragen moeten afwijzen.” Volgens Meijer valt de verkoop van stalen motorboten wel mee: “Ik hoor ook veel positieve geluiden van diverse leveranciers, maar vaak zijn dat schepen in het hogere segment. ”Opvallend is de stijging van het gemiddelde hypotheekbedrag: al snel ca € 150.000,-. Enkele leveranciers hebben geen probleem met de financiering voor hun kopers omdat daar vrijwel geen vraag naar is. Volgens Maril Boats wordt slechts 5% gefinancierd en Pikmeerkruisers worden weinig gefinancierd.
Jachthavens en werkplaatsen gaan goed
Op de watersport beurs Boot Düsseldorf was het negatieve beeld ook aanwezig, minder publiek en in diverse hallen waren lege plekken. “Het was beduidend minder druk” vertelt Jeroen Mulder, havenmeester in Hindeloopen en namens Skipsmaritiem aanwezig op de beurs. Mulder: “Ook in de hallen waar de jachthavens vertegenwoordigd waren was duidelijk minder belangstelling. Desondanks hebben we in onze havens niet te klagen, weinig mutaties en onze werkplaats is tot de oren gevuld met orders.
Bron: WatersportAlmanak | Datum van publicatie: 29-01-2009
Advertentie
Reacties
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport