Ondersteboven

Ondersteboven
De beroepsvaart wordt soms op navrante wijze geconfronteerd met de beperkingen van de gebruikte schepen. Moeilijk manoeuvreerbaar zijn, de bocht te krap genomen, er is weinig voor nodig om te stranden of zelfs te kapseizen. Weinig water in de Rijn en voor je het weet kom je drie weken later op je bestemming aan. Dan maar hopen dat je lading daar tegen kan en dat we worden behoed voor een milieuramp.

Lig-zitten en zit-liggen
Hebt u er wel eens over nagedacht wat er gebeurt als úw schip zou vastlopen of liggend op een zandbankje moet wachten op hoog water om uw reis te kunnen vervolgen? Weet u wat er op de loop gaat als u platgeslagen zou worden of zelfs ondersteboven zou komen te liggen? Er zijn boeiende verhalen over opgetekend. Heel dichtbij door Jaap Kiers (in zijn boekje Bekentenissen van een zeezeiler), die met zijn Faya Lobi en een jong gezin lig-zittend (zijn vrouw zit-liggend) hoog water afwacht op een bankje bij Borkum. Verder weg door Miles Smeeton, die in zijn boek Eenmaal is genoeg de koprol van zijn zeiljacht Suhaili beschrijft. Merkwaardig genoeg overleeft de hele bemanning dit avontuur, inclusief de kat. De poederdoos van mevrouw zit vastgeklemd tussen de spanten en de huid van het schip.

En bij u?
Kijkt u voor de aardigheid eens rond bij u aan boord en stelt u zich voor dat de zwaartekracht van de andere kant komt. Wat blijft op zijn plaats, waar gaan de accu’s heen? Vliegen de conservenblikken door de kajuit? Denk eens ondersteboven en pak uw gereedschapskist. Er zullen misschien wel heel wat uurtjes gemoeid zijn met zorgen dat de boel een beetje behoorlijk gestouwd staat.

interieur na kapseis van de Amelander reddingbootReddingboot kapseist
Bij de KNRM zullen we niet gauw vergeten wat de Amelander reddingboot Anna Margaretha overkwam bij een reddingpoging in een vliegende Noordwester storm op 1 november 2006. De bemanning moest voor een tweede keer een tros zien over te gooien en had wat materiaal verspeeld. De reservespullen zaten in een bank in het stuurhuis. Een kapseis met open stuurhuisdeur legde de prioriteiten even anders. De bemanning kon gelukkig het vege lijf redden en kwam er af met wat schrammen en veel schrik. Alles was van zijn plaats. De bemanning grapte dat het zinnig zou zijn om stroeve strips op het plafond van het stuurhuis aan te brengen. Het was een wonder dat er niet veel meer is misgegaan, maar onze redders hebben misschien toch een beschermengeltje op hun schouder…
Er is aan de hele vloot wel het nodige aangepast om te zorgen dat er minder aan de haal gaat, mocht het ooit nog eens gebeuren. In de kajuitbanken staan de opgeslagen materialen nu met sjorbanden vast. En dat noemen we hier… zeevast!
 

Bron: KNRM | Datum van publicatie: 23-08-2011

Advertentie

Reacties

Deel dit met andere watersporters

Trefwoorden

KNRM 

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    Verrekijkers

    Diverse uitvoeringen
    vanaf  129,-

     

    Beveilig uw boot

    GPS tracker zonder vaste
    kosten of simkaart!

     

    Perfecte GPS navigatie

    PC Navigo 2021
    Nu leverbaar

     

    Nieuw verschenen

     

    Duitsland
    Kaarten en boeken


     

    Kaartenset België

     

    Vaarkaarten Frankrijk

Ook te volgen via