Veilig zeemanschap geldt ook voor sloepen
Veilig zeemanschap
Ruim duizend mensen werden vorig jaar in Nederland beboet voor te hard varen. Het overschrijden van de toegestane maximumsnelheid met vijf kilometer per uur kost €95. Hoe hoger de overschrijding, hoe hoger de boete. Daarnaast kregen 1175 bestuurders een boete omdat de boot niet op orde was, zoals bijvoorbeeld de verlichting. In deze groep zitten ook de mensen die aan de verkeerde kant van de vaarweg voeren. Ook waren er ruim driehonderd mensen die een boete kregen omdat ze geen geldig vaarbewijs hadden. Daar staat een geldboete van €550 voor.
Vaarbewijs
Een klein vaarbewijs is verplicht voor boten vanaf 15 meter lengte óf een schip dat een vaarsnelheid kan halen van 20 kilometer per uur of meer. Dit geldt ook voor sloepen, waterscooters, jetski’s of rubberboten. Voor een kleine of minder snelle boot is dus geen vaarbewijs nodig, maar het is toch verstandig dat je de vaarregels en veiligheidsmaatregelen kent. We kennen twee soorten klein vaarbewijzen: klein Vaarbewijs I en II. Het verschil wordt bepaald door de vaarlocaties in Nederland. Voor het varen op de Noordzee is geen vaarbewijs verplicht.
CBR
Vanaf 2020 wordt het theoretisch examen afgenomen door het CBR. Thans wordt dit gedaan door de Stichting Vamex. Er zijn verschillende cursus mogelijkheden om de vaarpraktijk van zeil- en motorboten te leren. De Commissie watersport opleidingen geeft een diploma af bij het goed afsluiten van een opleiding. Deze opleidingen staan los van de vaarbewijzen.
BPR
Ook het Binnenvaart Politie Reglement is van toepassing voor de vaarwereld. Het reglement vermeldt dat een bestuurder van een vaartuig daartoe bekwaam moet zijn. Een wettelijke eis is verder dat er visuele en auditieve eisen worden gesteld: er moet voldoende zicht zijn en geluidseinen moeten gehoord kunnen worden.
Het vaarbewijs is eigenlijk altijd noodzakelijk ook als je een schip vaart, waarvoor geen vaarbewijsplicht geldt. Dan heb je voldoende basiskennis van de reglementen, wetten en veiligheidsmaatregelen. Veilig zeemanschap gaat over de eigen veiligheid en die van anderen. Naast de stuurmanskunst is de conditie van het schip belangrijk. Zorg altijd voor volle en schone tanks en volgeladen accu’s. Controleer altijd het oliepeil en het koelwater.
Link: | Meer informatie over sloepen |
Bron: | Datum van publicatie: 27-11-2019
Advertentie
Reacties
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport