Watersport komt in aanvaring met artikel 6.29 van het BPR

KLPD legt watersport op Waddenzee stil in de mist
Afgelopen vrijdag en zaterdag zijn veel waarschuwingen aan de watersport uitgedeeld door de P49 van de KLPD. De Waddenzee was die bewuste dagen volledig gehuld in dichte mist. Dit weerhield een respectabel aantal ervaren zeezeilers er niet van de jaarlijkse tocht naar Terschelling te ondernemen om daar de feestdagen door te brengen. De doorgaans goed uitgeruste schepen en veelal zeer ervaren bemanning vertrokken, met alle beschikbare navigatiemiddelen standby, van Haringen richting Terschelling.

De KLPD heeft echter andere plannen
Nadat de meeste schepen al ruim halverweg waren vertrok ook het vaartuig P49 van de KLPD uit Harlingen. Ook het redactieschip van watersportalmanak.nl , de Tristan met redacteur André Otten aan boord, was al een flink eind op weg. Bij de BS 20 ging het mis. De P49 doemde langzaam op uit de mist en kwam bij Tristan langszij. Op de vraag of er met radar werd gevaren werd ontkennend geantwoord. De dienstdoende agent sommeerde om onmiddellijk het schip stil te leggen en buiten het vaarwater voor anker te gaan. Hij zette zijn woorden op een gebiedende toon kracht bij met de opmerking “en wij wachten hier net zolang tot dat u geankerd bent”.

Brandaris op Terschelling spin in het communicatieweb
Langzaam werd duidelijk dat er ernstg gezondigd werd tegen artikel 6.29 en bijlage 9 van het BPR. Via marifoonkanaal 2 werd het verkeer tussen de vaste wal en het eiland nauwlettend in de gaten gehouden en hadden de schepen onderling contact over posities en voortgang. Inmiddels had de P49 op Terschelling had aangemeerd en daar in de jachthaven ernstige waarschuwing en vermaningen uitdeelde. Vanwege de politiestaking zijn er geen bekeuringen uitgedeeld.

Artikel 6.29 en bijlage 9
Tot voor kort mochten schepen, varende op de onder bijlage 9 van het BPR genoemde vaarwateren, de vaart voortzetten mits de marifoon op het juiste kanaal bij stond. Daar is echter nu ook een radar bij gekomen. En daar zit nu de kneep. Bijna alle pleziervaarders hebben een jachtradar of zeeradar aan boord en deze mogen onder de gegeven omstandigheden niet worden gebruikt. Alleen een binnenvaartradar met de bijbehorende bedieningspatenten zijn toegestaan. Zodoende was het voor de P49 “prijsschieten” op Terschelling.

Houdt de wet wel gelijke tred met moderne navigatie middelen?
Moderne zeil- en motorjachten zijn uitgerust met GPS, kaartplotter, DGPS met Waas, marifoon met GMDSS, Epirp, enz. Vaak moet voor het gebruik de nodige certificaten aanboord zijn. Gingen we een aantal jaren geleden nog alleen met een Jacobsstaf op pad zonder dat een koddebeier de pleziervaarder een strobreed in het vaarweg legde, nu struikelen we over regelgeving waar niemand wijzer van wordt. Misschien ligt de weg wel open om het varen alleen nog toe te staan als de wetgever het weer volledig kan beheersen. Maar dan zal er na zonsondergang misschien ook niet meer worden gevaren.

Het was het gesprek van de dag
Tristan lag op wonderbaarlijke wijze uiteindelijk die dag in de haven van Terschelling. Gebruikmakende van een “opklaring” is zij uiteindelijk ver buiten de vaarwegen en betonning, zonder iemand tot last te zijn geweest, met behulp van Stentec kaarten en 2 GPS apparaten binnengelopen. Jammer dat de P49 de supersnelle watertaxi, die met meer dan 20 knopen door de potdichte mist scheurde, niet kon bij houden. Daar hadden ze beter werk kunnen doen.


Foto: webcam Willem Barentz Terscheling

Bron: Watersport Almanak | Datum van publicatie: 25-12-2007

Advertentie

Reacties

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    Verrekijkers

    Diverse uitvoeringen
    vanaf  129,-

     

    Beveilig uw boot

    GPS tracker zonder vaste
    kosten of simkaart!

     

    Perfecte GPS navigatie

    PC Navigo 2021
    Nu leverbaar

     

    Nieuw verschenen

     

    Duitsland
    Kaarten en boeken


     

    Kaartenset België

     

    Vaarkaarten Frankrijk

Ook te volgen via