Borkum - Jachthavens
Jachthaven Baalmann
Jachthaven Burkana
Bezocht: 29 juni 2007
Delfzijl – Borkum
Een tocht die niet iedereen in zijn journaal heeft staan. De vaaraanwijzing voor deze tocht vindt u hier. Voor een van de leden van de redactie is dit vertrouwd gebied. Vrijdag 29 juni 2007 gaan de trossen om 12.00 uur los. Het weer is uitstekend hoewel er een krachtige wind (6 bft) uit het ZW staat. Dat wordt dus een trip op volle kracht met genua 2. Het getij is al anderhalf uur verlopen, na HW Delfzijl, dus de turbo staat ook aan op de Eems. Eenmaal op de Eems gaat het hard, de GPS geeft al vlot 7 tot 8 kn aan. De wind zit meer boven de 20 kn dan er onder. Na 2 uur is Borkum al in zicht. De ebstroom loopt tegen zijn maximum snelheid aan. Bij de rode 24 gaat het wel erg hard. De wind neemt toe en zit tegen de 30 kn. Even lijkt het er op dat de grens van 11kn wordt doorbroken, maar nee, de GPS blijft op 10,8 kn over de grond steken.
Fischerbalje
Zoals gewoonlijk is het bij de F 1 met dit weer een “potje met pieren”. De uitgaande stroom, die schuin tegen de wind in staat, loopt langs de strekdam van Fischerbalje. Aan het begin staat een karakteristiek baken. Met een gecontroleerde gijp vaart de Grinde nu tegen de stroom in naar de haven. Tussen de F 1 en de F 3 loopt de dieptemeter angstaanjagend hard terug. Gelukkig blijft er genoeg over en varen we verder. Er is keuze, of naar Yachthafen Baalmann of even door varen naar Burkanahafen. De eerste haven is vrij ondiep en er zit een forse drempel voor de ingang maar met nog 2 ½uur voor LW moet het lukken. De keuze wordt echter niet meer door de schipper bepaald, maar door de startaccu. Nadat de genua is ingerold blijkt de startaccu het niet meer te trekken. Zo iets verwacht je niet van een accu van 3 jaar oud, echter enkele dagen later ben ik in het clubhuis fors bijgepraat over dikke- en dunne platen, start- en lichtaccu’s, voltjes en ampères enz. Helaas had ik op dat moment niets aan die kennis. Een passerend Duits jacht meldde ik dat ik zonder motor Baalman wil binnenlopen en vroeg of ze mij wilden helpen met aanleggen. Iets wat een solozeiler veel moeite kost (dat vragen om hulp). Nadat ook het grootzeil is gestreken loopt het schip, ter hoogte van de F 7, voor top en takel de haven binnen. Hier worden we direct geconfronteerd met de kwaliteit van Yachthaven Baalman. 2½ uur voor LW stoot de 1,70 diepstekende Grinde op de drempel. Door een paar golven hobbel ik er toch overheen om in de haven zelf even later ook weer vast te lopen. Door even een puntje genua uit te laten lopen redden we het om los te komen. Enkele momenten later liggen we aan een van de vingerpieren met een beschadig neusje. 3½ ton polyester en 29 kn wind stop je met 2 man niet snel af.
Jachthafen Baalmann
Op het eerste gezicht geeft de haven een rommelig aanzien. Het geeft de indruk dat oude autobanden rond roestige palen, los gestorte betonbrokken en wiebelige steigers op blauwe plastic vaten in de aanbieding waren toen de haven werd aangelegd. Ik kan mij niet aan de mening ontrekken dat bij de aanleg van de haven het budget geschikt was voor een haven met 100 schepen en niet voor de beloofde 250. Met de voorzieningen op de steiger is het al niet beter gesteld. Dikke bossen kabels en zwarte plastic buizen liggen los op de steigers bijeengehouden door plastic strips. Deze voorzien de kranen van water, de open elektriciteitskasten, en de op tuinverlichting lijkende steigerlantarens van 220 volt. Ook de steigers geven geen betrouwbare indruk. Vingerpieren zitten nog maar op 2 plaatsen vast terwijl de ondersteunende hoekprofielen zijn afgebroken. Het lijkt wel of alles door een doe-het-zelver met een amateur lasapparaat en veel betonijzer in elkaar is geknutseld. Ik vraag mij dan ook af of hier grenzen van veiligheid niet worden overschreden of met andere woorden, wat zal er gebeuren als deze haven volgepakt met schepen wordt getroffen door een pittige zomerstorm. Nee, bij “Deutsche Grüntlichkeit” stel ik mij geheel iets anders voor. Misschien zit de oorzaak van dit alles wel in het economische principe. Om een haven te bouwen en te onderhouden moet je wel klanten hebben die dit mogelijk maken, en die zijn er nu eenmaal op de Eems niet zo veel als bijvoorbeeld op het IJsselmeer. Dus tijdens een zomerstorm zal het wel loslopen bij Yachthafen Baalmann. Druk wordt het er toch niet. Zeker als we even later op de wal gaan afrekenen.
Het wal gebeuren
Nadat ik de steigers ben afgelopen, die eindigden in een paar roestige pontons uit WO 1 of WO 2, heb ik weer vaste grond onder de voeten. Boven aan de dijk vinden we de havenmeester in een aangrenzend gebouw van het restaurant “Zum Yachthafen” De vriendelijk besnorde man, heet mij welkom en vraagt of ik al eens eerder ben geweest. Omdat dit het geval is had hij, op basis van de scheepsnaam, mijn naam al snel in het beeldscherm staan. Voor havenmeesters is een Grinde nog altijd 8 mtr. ( in het plaatselijke café net geen 9 mtr) maar het liegen over 20 cm wordt door de gemeente Borkum wel afgestraft. Voor € 1,20 p/mtr mag ik niet klagen, maar met de elektriciteit wordt het al wat minder, € 4,00 voor 2 dagen en slechts alleen voor kleinverbruik. Maar de klapper komt aan het eind van de rekening, € 5,40 Kurgebühr (toeristenbelasting) voor 2 dagen. Ik prees mij gelukkig met mijn vrijgezellenbestaan maar heb gelijk medelijden met de schippers die een vrouw en 3 kinderen meenemen. Een eenvoudige rekensom leert mij dat een dergelijk stakker € 27,00 aan Kurgebühr moet ophoesten. Nadat ik € 31,80 heb voldaan (incl. 2 douche munten en 4 harde broodjes) schiet ik met het wisselgeld in mijn knuist snel het hoofdgebouw binnen om aan de bar een Warsteiner te bestellen. Hopelijk ben ik bij de tweede dat onbestemde gevoel kwijt over startaccu’s en beschadigde neusjes.
Haveninformatie
Wateroppervlak: 4000 m².
Steigerlengte: 300 mtr.
Aantal ligplaatsen: 250 st.
Havengeld: €1,20 per mtr.
Waterdiepte bij LW 1.80 mtr (red. Voor 80 % van de haven veel minder)
Sanitaire voorzieningen: Douche, wasmachine en droger, toiletten bevinden zich in het restaurantgebouw.
Er is geen WiFi internetverbinding.
Am Neuen Hafen 2 - 26757 Borkum
Telefoon: +49 4922 7773 Telefax: +49 4922 4399
Internet: www.borkum.de/homepage/yachthafen
Het eiland Borkum.
Op het haventerrein valt, buiten het restaurant met terras, niet veel te beleven. Voor meer vertier zult u naar de stad Borkum moeten gaan (8km). Bij de havenmeester zijn fietsen te huur en op een steenworp afstand is een bushalte en taxistandplaats. Maar wie Borkum bezoekt moet ten minste een keer gebruik maken van het smalspoortreintje met soms een klassiek stoomlocomotiefje. In de stad vindt u vele winkeltjes, boetieks, supermarkten en op de boulevard ruime terrassen. Meer informatie www.Borkum.de of www.borkumer-kleinbahn.de
Schutzhafen
Ook bezocht ik de 500 meter verder gelegen Schutzhafen. Deze veel grotere en diepere haven, werd tot 1996 gebruikt door de Duitse marine. De weidse omgeving rond de haven ademt nog altijd de sfeer van een kazerneterrein. Wanneer u via de brede haveningang binnen loopt, ziet u aan bakboord 2 grote drijvende steigers van de Schutzhafen de derde steiger is van WSV Burkana. Ook ligt hier de Alfred Krupp, de reddingsboot van de Deutsche Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger (DGzRS). Tot voor kort hoorden de 3 steigers, die hier bruggen heten, recht tegenover de ingang ook bij de WSV Burkana. Sinds kort heeft de gemeente Borkum het beheer overgenomen. Al vele jaren is Louk Kaelen, die vloeiend Nederlands spreekt, havenmeester en u vindt hem aan het eind van de Ostkaje (Oostkade) in het havenkantoor annex kiosk. Hij vertelde ons dat ook hier € 2,70 Kurgebühr moet worden geïncasseerd. Wel is het zo dat iemand die maar een dag blijft hiervan is vrijgesteld. In het kader van de Schutzhaven is men bij windkracht 6 en meer ook vrijgesteld van havengeld en Kurgebühr.
Harde zuidelijke wind
Dit is een probleem voor deze haven. Via de grote haveningang rollen bij hoogwater de golven probleemloos naar binnen en is een zeer onrustige nachtrust gegarandeerd. Zelfs de universiteit van Hannover heeft al een studie gedaan om tot een oplossing te komen, maar door geldgebrek is er tot op heden niets gebeurd.
Tarieven en faciliteiten
Op het haventerrein vindt u:
WC en wasruimten.
Douches € 1,25 voor 5 minuten met tijdslot.
Sauna.
Wasserette € 8,00 incl. droger en zeep.
Havenwinkeltje met een bescheiden terras en grillmogelijkheden.
Havengeld € 1,10 tot 10 meter tot € 1,50 tot 18 meter.
Drinkwater op de 3 noordelijke steigers € 0,50 voor 100 liter.
Elektriciteit op de 3 noordelijke steigers € 2,50 voor 50 KW.
Geen WIFI wel in overleg met de havenmeester gebruik van internet in het havenkantoor.
Ook kan er op het haventerrein worden gekampeerd.
Toeristische tip
Aan een van de steigers ligt het voormalige lichtschip Borkum Riff. Een bezoek aan dit schip geeft een goede indruk van het leven van de bemanning aan boord van een lichtschip.
Slotconclusie
Op 55 kilometer van het Oost-Friese vasteland ligt Borkum, een Noordzee-eiland met open zeeklimaat, erkend kuuroord en charmant stadje met een rijk cultuuraanbod in één. Het gezonde klimaat maakt ontspannen gemakkelijk. Op de bonte drukte op de straten raakt men nooit uitgekeken. Een dag aan zee is leven puur. Jammer dat de havenfaciliteiten voor de watersport zo abominabel slecht zijn. Individueel doet iedereen zijn best maar de versnipperde belangen (Commerciële haven Baalmann, de gemeente Borkum, de watersportvereniging WSVB en de overheid) hebben tot op de dag van vandaag alleen maar half werk opgeleverd.
Watersport-almanak
Redactie boot Tristan
André Otten
Advertentie
Trefwoorden
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport