Vaardocumenten buitenland
Vaardocumenten in het buitenland
Voor het varen in het buitenland heeft u andere vaardocumenten nodig. Wanneer u uw vleugels eens uit wilt slaan buiten Nederland moet u hier dan ook op voorbereid zijn. De schipper vroeg wel of iedereen een paspoort of identiteitskaart wilde meenemen. Nu is de vraag, heeft de schipper wel de juiste papieren en documenten aan boord? Om enig inzicht te krijgen in deze gortdroge materie hebben wij een lijstje gemaakt van dat wat nodig is voor de watersport in het buitenland. En als u het mapje eenmaal voor elkaar heeft hoeft u zich geen zorgen meer te maken als u door buitenlandse marineschepen, kustwachten of douane wordt geënterd.
| vaardocumenten Nederland |
Identiteitsbewijzen
Voor alle bemanningsleden geldt dat ze voor de meeste landen binnen Europa in het bezit moeten zijn van een geldig paspoort of Nederlands identiteitsbewijs. Alleen een rijbewijs is niet voldoende. Gaat u naar landen buiten Europa dan is een geldig paspoort nodig. Voor verre landen is soms ook een visum verplicht. De schipper doet er goed aan om dit te contoleren omdat hij verantwoordelijk is voor zijn opvarenden die hij meeneemt naar het buitenland.
| paspoortinformatie |
Bemanningslijst
Een bemanningslijst, het woord zegt het al, is een lijst van opvarenden. Veel landen binnen Europa, maar ook daar buiten, stellen een bemanningslijst verplicht. Als u zich buiten de twaalfmijlszone begeeft is het niet onverstandig om deze lijst aan boord te hebben. Het is vrij eenvoudig, u noteert de naam, geboortedatum, nationaliteit en paspoortnummer van de opvarenden en ook van u als schipper. Met een handtekening van u en de datum laat u het afstempelen bij de marechaussee, douane of eventueel havenmeester, het liefst in tweevoud. In het buitenland meldt u zich bij de autoriteiten van de haven van aankomst en toont de paspoorten en bemanningslijst.
Vaak verlangen de autoriteiten een lijst van u, vandaar dat een kopie gemakkelijk. Bij vertrek herhaalt dit ritueel zich. Zorg voor voldoende blanco lijsten aan boord. Ga er van uit dat controle soms op de meest onmogelijke plaatsen kan voorkomen. Persoonlijke ervaringen hebben geleerd dat aan de buitengrenzen van de Schengen-landen, een beperkt aantal landen binnen Europa (waaronder Nederland en Duitsland), in de loop der jaren de grenscontrole verscherpt is.
Schengenverklaring
Als u een reis buiten de EU onderneemt of u komt van buiten de twaalfmijlszone let dan op de medicijnen die mee zijn aan boord. Indien iemand op de bemanningslijst medicijnen mee heeft die onder de opiumwet vallen (dat verschilt van land tot land), dan is het aan te raden om een Schengenverklaring mee te nemen. Uw arts en apotheker kunnen u hierbij behulpzaam zijn. Ook de IGZ (Inspectie voor de Gezondheidszorg) heeft hier informatie over. Let op: het formulier moet worden gewaarmerkt. Het moet worden ingezonden naar de IGZ. Hier gaat tijd overheen houdt u daar rekening mee.
Eigendomsbewijzen watersport
Voor het varen in Nederland is een eigendomsbewijs niet direct noodzakelijk, zolang u zich kunt legitimeren zal het met uw schip wel goed gaan. Wel moet de naam en thuishaven op een juiste wijze op uw schip staan. Voor meer informatie verwijzen we naar de uitgave van de waterpoliti. Toch is het niet onverstandig om ook voor de Nederlandse wateren een eigendomsbewijs te hebben. Door de douane, de belasting en de politie worden soms uitgebreide controles gehouden op uitgaande vaarwegen naar open zee. De sluizen in IJmuiden en Kornwerd zijn favoriete plaatsen. Maar zelfs jachthavens worden onder de loep genomen. Rode diesel is een veel gezochte brandstof.
Registratie watersport
Snelle motorschepen kleiner dan 20 meter moeten geregistreerd zijn. Aanvraagformulieren liggen op het postkantoor. Het registratienummer moet goed zichtbaar op beide zijden van de boot staan. Door de ANWB wordt het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) uitgegeven. Dit document is voor de meeste Europese landen voldoende. In sommige landen is het zelfs verplicht. U kunt uw schip ook laten inschrijven in het schepenregister bij het Kadaster. Deze registratie is de beste manier om uw eigendom te bewijzen. Het certificaat dat u krijgt als u uw schip laat inschrijven in het binnenschepenregister is voldoende voor Europese binnenwateren. Of u vraagt een zeebrief aan die voor de gehele wereld geldt. Dan staat uw schip geregistreerd in het zeeschepenregister. In al deze gevallen is een ICP niet meer noodzakelijk. De Vlaggenbrief wordt niet meer uitgegeven deze zal in de toekomst verdwijnen.
Machtigingsformulier
Als u niet de eigenaar bent van het schip kan de rechtmatige eigenaar u een ondertekend machtigingsformulier geven om zo het bruikleen van het schip aan te tonen. Voorbeelden van dit formulier zijn bij de ANWB te verkrijgen. Huurovereenkomsten liggen in de zelfde sfeer.
BTW verklaring watersport
Zolang u binnen de Nederlandse grenzen vaart heeft u niet veel te vrezen van de douane als het om de BTW over uw schip gaat. Hebt u een factuur en/of een invoerbewijs waar op staat dat de BTW is voldaan neem deze dan mee, of maak een kopie ervan voor aan boord. U kunt dan te allen tijde aantonen, ook als u van buiten de twaalfmijlszone komt of uit een niet EU land, dat de BTW is voldaan. Een dagje Waddenzee kan er toe lijden dat er op de sluis in Den Oever of Kornwerd, bij een controle, naar deze papieren wordt gevraagd. Hebt u echter geen factuur omdat uw schip al vele malen van eigenaar is veranderd of misschien al redelijk op leeftijd is, ga dan naar de douane en vraag om een “BTW Verklaring voor een Pleziervaartuig”. Voor schepen van vóór 1985 is het mogelijk via verzekeringspapieren, reparatienota’s en andere documenten aannemelijk te maken dat de BTW is voldaan. De belastingdienst en de douane helpen u graag aan meer informatie.
Advertentie
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport