Vaarroute Juist

Duits Waddeneiland Juist

Juist is een Duits Waddeneiland tussen Norderney en Borkum in. Juist spreek je uit als Jühst. Het is een prachtig eiland, langgerekt met een lengte van 17 kilometer en een breedte van 500 meter. Het is een zeer rustig eiland want auto's zijn niet toegestaan. Het vervoer op het eiland gaat zelfs nog met een paardentram of op de fiets.

Het hele eiland leeft van het toerisme, maar Juist is geen snel en mondain eiland. Veelal trekt Juist een publiek dat ietwat behoudend is. Het eiland Juist kent enkele dorpjes: Westdorf en Loog aan de westzijde van het eiland. Bijzonder prachtig is het eindeloos ogende zandstrand, dat bij laagwater zelfs 20 kilometer lang is.

Juist heeft ook een haven, sinds 2008 zelfs een hele nieuwe haven. Alleen er is een probleempje en dat is de diepgang. Niet alleen is de aanloopgeul ondiep, ook de haven ligt vol met slib. Het verval in de haven is ca 2,4 meter waardoor de haven een diepte heeft bij LW van 1,0 meter tot droogvallen. Echter de slik is zo zacht waardoor u in de modder wegzinkt en er geen gevaar is voor het omvallen van schepen.

De haven is ingedeeld in twee delen. Aan de westzijde is plaats voor de veerdiensten, het beroepsverkeer en de grote plezierjachten. De oostkant is voor de kleinere boten. In de jachthaven zijn drijvende steigers. Het zuidelijke deel van de haven biedt niet de meest comfortabele ligplaatsen. Bij HW en met sterke zuidoostenwind ligt u daar zeer onrustig.

 

Vaarroute naar Juist vanaf Norderney – ca. 22 kilometer

De vaartocht van Norderney naar Juist is prima te doen, de afstand is niet lang. Vertrek in ieder geval op een tijdstip dat u bij de ondiepe gedeelten terechtkomt voordat het ter plaatse hoogwater is. Met een diepgang van maximaal 1,5 meter mag de ondiepte geen probleem zijn*. Meestal kunt u al om drie uur na laagwater gaan varen. Het tij verloopt van west naar oost, dat wil zeggen dat het meer oostwaarts later HW is dan in westwaartse richting. In het geval van oost naar west in deze route werkt dat dus tegengesteld.

*De gegevens van het Duitse Wad zijn zeer veranderlijk. Controleer de situatie ter plaatse bij de betreffende instanties voordat u daadwerkelijk de route gaat varen.

 Houdt ook rekening met het weer en de stroom. Als u wind tegen stroom in moet varen is dat bij het zeegat tussen Norderney en Juist absoluut niet leuk. Bij windkracht vijf of meer is dat zelfs af te raden.

Als u de haven verlaat van Norderney draait u stuurboord uit en volgt de betonning. Na de rode ton D20, draait u naar stuurboord en houdt de keerboei D9/B2 van het Busetief aan bakboord.

Blijf binnen de betonning en houdt de rode betonning aan stuurboord. Na enkele kilometers komt u bij de groene boei M5 en maakt een scherpe bocht naar stuurboord. Volg de rode betonning in een slingerend water (Juister Wattfahrwasser) richting het noordoosten. Na de J10 zijn er geen tonnen meer maar staan er prikken in het vaarwater. In de ondiepere stukken water staan dus prikken in twee soorten. Prikken waarvan de bovenste takken zijn samengebonden staan voor stuurboord en prikken die open staan betekent bakboord.

Volg de prikken totdat u bij de rode lichtopstand komt die u via de stroomdam richting haven stuurt. In het vaargedeelte dat naar de haven van Juist leidt staan ook geel/zwarte tonnen, houdt deze aan stuurboord en vaar in een rechte streep naar de haven toe.

 

Vaarroute naar Juist vanaf Borkum – ca. 32 kilometer

De vaartocht, binnendoor, van Borkum naar Juist is de kortste route naar Juist. Er zijn wel enige beperkingen met betrekking tot diepgang, maar met maximaal 1,5 meter is het prima uitvoerbaar*. Plan uw tocht dusdanig dat u bij de ondiepste stukken voor hoogwater bent. Mocht u vastlopen dan kunt u rustig op hoger water wachten. Bedenk ook dat het tij zich beweegt in oostelijke richting. Dat betekent dat u in het voordeel bent en met de rijzing van het water meevaart. Ook hier geldt dat stroom tegen wind een zeer slechte combinatie is. Bij sterke stroom tegen wind met meer dan 5 Bft is de tocht beslist af te raden.

*De gegevens van het Duitse Wad zijn zeer veranderlijk. Controleer de situatie ter plaatse bij de betreffende instanties voordat u daadwerkelijk de route gaat varen.

Als u de haven van Borkum verlaat dan draait u in oostelijke richting en volgt het vaarwater zijdelings langs de onderkant van Borkum. Na Borkum verschijnen enkele tonnen, houdt de groene tonnen aan stuurboord. Het eerste stuk is gewoon een recht vaarwater, na de eerste bocht staat de laatste ton, daarna volgen er prikken. In de ondiepere stukken water staan dus prikken in twee soorten. Prikken waarvan de bovenste takken zijn samengebonden staan voor stuurboord en prikken die open staan betekent bakboord. Deze houdt u met enkele meters aan bakboord. Verderop ligt weer betonning, te beginnen bij de F12. U komt nu op de Osterems. En volgt de betonning richting het oosten. Uiteindelijk komt u bij het Memmert Wattfahrwasser, boei M10A, daarna vaart u iets in noordelijke richting het Juister Wattfahrwasser op. Volg de rode betonning in een slingerend water richting het noordoosten. Na de J10 zijn er geen tonnen meer maar staan er weer prikken in het vaarwater.

Volg de prikken totdat u bij de rode lichtopstand komt die u via de stroomdam richting haven stuurt. In het vaargedeelte dat naar de haven van Juist leidt staan ook geel/zwarte tonnen, houdt deze aan stuurboord en vaar in een rechte streep naar de haven toe.

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    SEIZOENSOPRUIMING

    TOT 50% KORTING

     

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via