Motorzeilers
Motorzeilers of motorsailers
Beide termen worden gebruikt in de watersport.Wij zullen de term motorzeilers gebruiken.
Enkele merken: Staverse Kotter, LM, Oostvaarder, Duet.
Daarnaast is er nog de vraag of ze nu onder de motorboten of onder de zeilboten vallen. Het antwoord is duidelijk: natuurlijk horen ze onder de zeilboten thuis. Al zullen ze niet vaak aan de start van zeezeilwedstrijden verschijnen, zeilen doen ze. Als zo vaak eindigt het maken van keuzes in een compromis. Als dit tot een vernieuwing leidt is daar niets mis mee. Terecht dat de trotse bezitter van een Fisher (in Engeland gebouwd schip) zich in de kuif voelde gepikt toen een schipper van een scherp jacht hem vroeg of een dergelijke motorboot nog wel lekker zeilde (zegt ook iets over de schipper van het scherpe jacht).
Dat de verhoudingen anders liggen mag duidelijk zijn. Het motorvermogen van een motorzeiler is vele malen groter dan van een scherp jacht omdat het gewicht vaak ook hoger is. De opbouw van gesloten stuurhuizen, de hoge vrijboorden (afstand vanaf de waterlijn tot aan het gangboord), fors oplopend voorschip met rondom een boeisel (huidplaten langs de gangboorden) enz., geven motorzeilers een robuust en zeewaardig karakter, en dat zijn ze vaak ook. Dit alles vraagt om een motor met vermogen om zo het varen onder motor de nodige snelheid te geven. Maar vergist u zich niet in de zeileigenschappen, met voltuig (vaak donkerkleurige zeilen) en op een halfwindse koers is 6 tot 8 knopen een normale zaak.
Comfort met motorsailers
Het comfort aan boord is een van de belangrijke punten van deze schepen. Door de ruime opzet is er onderdek voldoende ruimte om er met een kompleet gezin voor lange tijd mee op reis te gaan. Ook het stuurhuis biedt genoeg ruimte en voldoende uitzicht om de stuurman gezelschap te houden. Ook een achterkajuit behoort tot de mogelijkheden.
Het varen met een motorzeiler en het gedrag in ruw water is natuurlijk sterk afhankelijk van lengte, breedte, hoeveelheid zeil en motorvermogen. In een ruwe zee kunnen ze vaak toch comfortabel doorgaan zonder ernstige rol en slingerbewegingen te maken. Ook kleinere motorzeilers kunnen kimkielen hebben om de stabiliteit te verbeteren. Met deze kimkielen is het droogvallen op getijdenwater een eenvoudige zaak. Ook met varen met sterk gereefd grootzeil, waarbij de motor met het juiste toerental en een scherpe koers aan de wind, brengt het schip u snel tegen de wind in naar de thuishaven. Deze manier van varen staat bekent als de fishermans way. Het grootzeil heeft dan alleen de functie van steun-/slingerzeil.
Het mag duidelijk zijn dat een motorboot met een steunzeil niet onder de categorie motorzeilers valt, ook al maken zij vaak gebruik van een bruin zeiltje aan een kleine mast. Ze passen wel dezelfde methode toe.
Afhankelijk van het formaat is de mast soms eenvoudig te strijken om zo de kruiphoogte aanzienlijk te verkleinen. Een extra inrichting is vaak aan boord in de vorm van bokkenpoten (stevige stangen die meedraaien tijdens het strijken) en een boktakel. Van heel wat motorzeilers is bekend dat ze lange tochten maken die soms ver buiten onze landsgrenzen gaan. Ze eten echt van twee walletjes, onder zeil genieten van rust en ruimte en indien nodig vlot met de motor over kanalen en rivieren naar de plaats van bestemming. Het bezit van een motorzeiler is niet iets voor watersporters die in hun nadagen zijn van hun hobby, nee het is iets voor slimme watersporters.
Advertentie
Deel dit met andere watersporters
Laatste nieuws
- 25.04.21 Praktijktest verrekijkers NOBLEX
- 04.02.21 Nieuw boek: Varen naar de Wadden
- 21.01.21 Botenbeurs Düsseldorf ook afgelast
- 17.12.20 Getijden tabellen 2021 gratis op WatersportAlmanak
- 15.12.20 Nieuw en handig boek over varen in Duitsland
- 07.05.20 Watersport- en recreatiesector woedend
- 28.03.20 Jachthavens Waddeneilanden gesloten
- 17.03.20 Motorboot Sneek afgelast
- 13.03.20 Hiswa afgelast vanwege Corona virus
- 06.03.20 GPS Trackers gewild in de watersport